Błyskawiczny rozwój motoryzacji w ostatnim wieku sprawił, że został dostrzeżony problem dużej emisji spalin do atmosfery przez samochody. Wychodząc naprzeciw walce z zanieczyszczeniem środowiska producenci samochodów zaczęli konstruować urządzenia mające na celu redukcję emisji szkodliwych związków chemicznych przez samochodowy. Urządzeniem, które w dużej mierze odpowiada za redukcje emisji spalin jest katalizator samochodowy (tzw. reaktor katalityczny).

Krótka historia
- 1975r. – wprowadzenie na rynek dwustopniowych katalizatorów. Ich zadaniem miało być kontrolowanie emisji tlenku węgla i węglowodorów. Wkrótce dodano jeszcze trzeci stopień, w ramach którego spaliny były oczyszczane z tlenku azotu.
- 1986r. – w Europie Zachodniej na rynek weszły pierwsze samochody wyposażone w katalizatory.
- 1996r. – katalizatory podbijają Europę Wschodnią.
- 2007r. – zakaz poruszania się samochodami niewyposażonymi w katalizator w niemieckich miastach.
- 2009r. – w Rzymie wprowadzony zostaje zakaz jazdy samochodami bez katalizatorów między godziną 7.30 a 20.30
Działanie:

Katalizator samochodowy jest częścią układu wydechowego. Katalizator zawiera w swojej budowie substancje chemiczne (katalizatory), które pobudzają zawarte w spalinach substancje do reakcji ze sobą, same nie zużywając się.. Katalizatory działają, wywołując szereg reakcji chemicznych wokół metalowego, zazwyczaj platynowego, katalizatora. Tlenki azotu są przekształcane w azot i tlen, tlenek węgla jest przekształcany w dwutlenek węgla, niespalone węglowodory są zaś przekształcane w wodę i dwutlenek węgla. Dzięki temu procesowi możemy cieszyć się dużo czystszym powietrzem.
