Regeneracja filtrów cząstek stałych. Na czym polega?

Obecnie wszystkie nowe samochody opuszczające fabrykę wyposażone w silnik wysokoprężny wyposażone są w filtry cząstek stałych, które wymagają regeneracji. W jaki sposób odbywa się regeneracja filtrów cząstek stałych?

Obecnie wszystkie nowe samochody opuszczające fabrykę wyposażone w silnik wysokoprężny wyposażone są w filtry cząstek stałych, które wymagają regeneracji. W jaki sposób odbywa się regeneracja filtrów cząstek stałych?

Filtr cząstek stałych. Co to takiego?

Filtr cząstek stałych w wielu przypadkach nazywany DFP bądź FAP ma za zadanie oczyszczanie spalin wydostających się z silnik z sadzy. Niestety filtr cząstek stałych stosunkowo szybko się napełnia, a co za tym idzie konieczna jest jego regeneracja. Większość montowanych filtrów w pojazdach podlega regeneracji filtra bez konieczności jego demontażu. Niestety w niektórych przypadkach filtry cząstek stałych są jednorazowe, a po ich wypełnieniu konieczna jest wymiana, która nie należy do najtańszych.

Regeneracja pasywna

Regeneracja pasywna filtra cząstek stałych jest najprostsza z możliwych, ponieważ odbywa się bez sterownika silnika odpowiedzialnego za funkcjonowanie filtra. Obywa się ona w momencie gdy spaliny osiągają temperaturę w przedziale od 350 do 500 stopni Celsjusza. W tym przedziale temperaturowym sadza wchodzi w reakcje chemiczną z materiałem filtra. Dwutlenek azotu, który znajduje się w spalinach wchodzi w reakcje z węglem cząstek sadzy, czego efektem jest powstanie tlenku węglu i tlenku azotu, które łączą się z tlenem, tworząc dwutlenki węgla i dwutlenek azotu, który wydostaje się dalszą częścią układu wydechowego do atmosfery. Efektem zajścia reakcji chemicznej jest oczyszczenia się filtra cząstek stałych czyniąc go elementem gotowym do pracy.

Regeneracja aktywna

Regeneracja aktywna to przede wszystkim wyższa temperatura potrzebna do „wypalenia” filtra. Temperatura, która jest wymagana wynosi 600 stopni Celsjusza i jest osiągana dzięki ingerencji stresowania silnika odpowiedzialnego za sterowanie pracą filtra cząstek stałych. Dzięki czujnikowi umieszczonemu w filtrze cząstek stałych informacja w przypadku wykrycia napełnienia filtra powyżej 50% zostaje wysłana informacja do sterownika. W momencie jej odebrania sterownik podwyższa temperaturę spalin. Dzieję się tak poprzez wyłączenie recyrkulacji spalin czego efektem jest zwiększenie ilości tlenu. Niektóre sterowniki opóźniają kąt wtrysku, a nawet dokonują wtrysku dodatkowego. Wszystkie te zabiegi wpływają na podwyższenie temperatury spalania i rozpoczęcie procesu regeneracji filtra cząstek stałych. Czas trwania to około 5-10 minut, a częstotliwość wynosi około 200-600 kilometrów i uzależniona jest od stylu i trybu jazdy. Jeżeli będziemy w większości poruszać się na krótkich miejskich dystansach proces ten będzie występował częściej. W większości przypadków nie jesteśmy informowani o rozpoczętym procesie regeneracji filtra, przez co możemy go zakończyć. W przypadku zapalenia się kontrolki odpowiedzialnej za filtr cząstek stałych musimy odpowiednio przygotować auto do rozpoczęciu procesu wypalania filtra- najlepiej autostrada i utrzymywanie odpowiedniej prędkości oraz obrotów silnika. Niestety w niektórych przypadkach próby samodzielnego wypalania się filtra nie pomagają. W takim przypadku zmuszeni jesteśmy udać się do serwisu/mechanika, którzy poprzez podłączenie specjalnego oprogramowania dokona próby wypalenia filtra. Jeżeli zabieg ten nie pomoże zmuszeni jesteśmy wymienić filtr cząstek stałych.

Mokry filtr cząstek stałych

W autach montowane są również mokre filtry cząstek stałych. Do procesu ich regeneracji wykorzystywany jest płyn, który regularnie dodawany jest do paliwa. Dzięki jego obecności obniżana jest temperatura spalania się sadzy, przez co dochodzi do regeneracji. W zależności od modelu pojazdów płyn wykorzystywany do regeneracji uzupełniać należy od 60 000 do 200 000 kilometrów. W przypadku mokrego filtra cząstek stałych dobrym zwyczajem jest tankowanie do pełna, ponieważ jednorazowe otwarcie wlewu powoduje „wstrzyknięcie” płynu do paliwa.