Najczęstsze usterki układu wydechowego

Układ wydechowy jest elementem, który łatwego życia nie ma. Jego praca odbywa się w bardzo wysokich temperaturach, ma bezpośredni kontakt z niesprzyjającymi warunkami atmosferycznymi. Niestety stosunkowo często dochodzi do jego usterek, które w wielu przypadkach skutkują unieruchomieniem pojazdu.

Układ wydechowy jest elementem, który łatwego życia nie ma. Jego praca odbywa się w bardzo wysokich temperaturach, ma bezpośredni kontakt z niesprzyjającymi warunkami atmosferycznymi. Niestety stosunkowo często dochodzi do jego usterek, które w wielu przypadkach skutkują unieruchomieniem pojazdu.

Rdza, najczęstszy powód uszkodzeń układu wydechowego

Większość układu wydechowego wykonana jest ze stali, która wraz w upływem czasu oraz ilością przejechanych kilometrów zaczyna rdzewieć. Początkowo są to małe naloty rdzy, które z upływem czasu znacząco się powiększają, a co gorsza prowadzą do powstania dziur, a w skrajnych przypadkach do podzielenia układu wydechowego na dwie części. Pierwszym z objawów uszkodzenia układu wydechowego jest zmiana dźwięku, który dociera do nas podczas jazdy samochodem, szczególnie podczas osiągania przez silnik wyższych obrotów. W przypadku zauważenia takiego objawu nie pozostaje nam nic innego jak szybkie udanie się do mechanika. W początkowej fazie rdzewienia układu możemy szybko i stosunkowo skutecznie rozwiązać problem. Najlepszym rozwiązaniem będzie wycięcie rdzewiejącego elementu i wspawanie nowego. Tylko taki zabieg zagwarantuje najlepszy efekt. Niestety niekiedy rdzewienie jest na tyle duże, że musimy dokonać wymiany całego fragmentu układu wydechowego.

Najpopularniejsza usterka układu wydechowego

Obecnie najczęstszą usterka układu wydechowego jest zapychanie filtrów cząstek stałych czyli DFP/FAP. Do jego zapchania dochodzi w większości przypadków w sytuacji, gdy auto jest w złym stanie technicznym bądź użytkowane jest wyłącznie na krótkich trasach. W takim przypadku należy spróbować wykonać serwisowe wypalanie filtra cząstek stałych. Niestety nie zawsze zabieg ten przynosi pożądany efekt. W takim przypadku pozostaje nam albo regeneracja filtru cząstek stałych albo jego wymiana na nowy. Zarówno pierwszy jak i drugi sposób na przywrócenie sprawności całego układu wydechowego nie należy do najtańszych.

Kolektor wydechowy i katalizator nie są wieczne!

Kolektor wydechowy pomimo solidnego materiały z którego został wykonany (najczęściej odlew żeliwny), nie jest wieczny i również dochodzi do jego awarii. Najczęstszą jego awaria jest pęknięcie, które spowodowane jest ciągła zmianą temperatur- kolektor w bardzo krótkim czasie nagrzewa się do wysokich temperatur, a następnie stygnie. Temperatura pracy kolektora wydechowego może sięgać nawet 800 stopni Celsjusza. Elementem charakterystycznym dla uszkodzonego kolektora wydechowego jest charakterystyczny dźwięk silnika przypominający „świst” oraz nierówna praca jednostki napędowej. Co więcej w przypadku awarii kolektora wydechowego silnik momentalnie traci pełną moc. Drugim elementem układu wydechowego, który nie należy do elementów wiecznych jest katalizator. Zadaniem konwertera katalicznego jest zmniejszanie ilości szkodliwych związków w spalinach pojazdu. Najczęstszą przyczyna jego awarii jest jego zapchanie, które prowadzi do niedrożności. Kolejna przyczyna awarii jest przypadek, gdy układ zapłonowy pojazdu działa nieprawidłowo, a paliwo zamiast spalać się w cylindrze spala się w katalizatorze. Podobnie jak w przypadku awarii kolektora wydechowego objawem uszkodzonego katalizatora jest znaczący spadek mocy oraz charakterystyczny dźwięk.
Nie zapominajmy również o awariach sondy lambdy, która jest odpowiedzialna za pomiar spalin, a na podstawie wyników jej pracy dobierana jest mieszanka paliwowo-powietrzna. W nowoczesnych autach montowane są nawet dwie sondy lambda. Charakterystycznym objawem jej awarii jest znaczący wzrost zużycia paliwa oraz zasygnalizowany błąd po podłączeniu samochodu do komputera diagnostycznego.

Układ wydechowy jest jednym z ważniejszych w pojeździe. To dzięki jego pracy spaliny powstałe w podczas procesu spalania wydostają się do atmosfery.