Katalizator MATIZ z Daewoo

Katalizatory MATIZ wykorzystywane są przez firmę Daewoo. Są niewielkich rozmiarów, mierzą około 25 cm długości i ważą mniej niż pół kilograma. Charakteryzują się dość symetrycznym i jednocześnie obłym kształtem. Posiadają metalową otoczkę, stanowiącą przedłużenie pokrywy, która biegnie wzdłuż całego katalizatora.  W dniu 6 marca 2019 roku cena detaliczna wynosi 105,02 PLN (24,42 EUR). Jest ona wyższa o około 15% niż w  konkurencyjnych punktach skupu. Numery katalizatora nie są zamieszczane na obudowie, często więc mylone są z uniwersalnymi zamiennikami.

Katalizatory MATIZ wykorzystywane są przez markę Daewoo w modelu Matiz 0.8 z 1998 roku, wersja benzynowa. Producentem była firma Ismeretlen.

Matiz to kompaktowy samochód osobowy, produkowany przez koreański koncern motoryzacyjny Daewoo od 1998  do 2007 roku. To właśnie ten model został następcą popularnego w naszym kraju Daewoo Tico. Jego nazwa to w dosłownym tłumaczeniu „przyjaciel”. Genezę auta należy wiązać z Włochami. Daewoo zainteresowało się projektem modelu Italdesign Lucciola, autorstwa Giorgetto Giugiaro, który zaprezentowano w Bolonii w 1993 roku. Był to pojazd ekologiczny, z napędem hybrydowym oraz aluminiową karoserią, która była łatwa do zrecyklingowania. Auto charakteryzowało się owalnymi reflektorami, składanym dachem i fotelami, którymi można było łatwo manipulować. Fiat zrezygnował z produkcji tego modelu z powodu zbyt dużych kosztów i nadmiernego ryzyka, że design nie spodoba się, a inwestycja się nie zwróci.

Daewoo zdecydowało się ponieść ryzyko. Prace nad projektem trwały aż 29 miesięcy ! Już w marcu 1998 r., Matiz wyjechał na koreańskie ulice.

Największy sukces odniósł właśnie we Włoszech, gdzie najbardziej obawiano się jego sprzedaży. Tam sprzedawany był do 2004 roku jako Matiz. Od 2005-2010 z kolei, sprzedawany jako Chevrolet, po tym jak koreańską firmę przejęło General Motors. Na niektórych rynkach sprzedawany był jako Chevrolet Spark, którym został zastąpiony w 2009 roku.

Pierwsza generacja sprzedawana była w latach 1999-2007. Reklamę rozpoczęto już w 1997 roku po oficjalnej prezentacji na salonie samochodowym w Seulu. Aby auto różniło się od wersji koncepcyjnej z 1992 roku oraz by podkreślić elastyczność stosowanych rozwiązań, podjęto decyzję aby przeprojektować model i zdecydowano się na klasyczny układ z pięcioma drzwiami. Spowodowało to, że auto odniosło olbrzymi sukces w całej Europie. Pomimo niewielkich rozmiarów sięgających 3,49 m, auto zostało zakwalifikowane jako minivan przeznaczony dla pięciu osób. Co z wygodą ? – zapytacie… Czy to małe auto może być wygodne pomimo niewielkich rozmiarów ?

Okazuje się, że chyba nie da się w bardziej funkcjonalny sposób zaprojektować tak niewielkiej przestrzeni. W tym małym aucie można na prawdę sporo pomieścić. Po złożeniu tylnych foteli, uzyskujemy bagażnik na miarę dużego kombi.

Dodatkowo Matiz wystartował w aż 9-ciu wersjach kolorystycznych. To co najbardziej go wyróżnia to maksymalnie zaokrąglone kształty oraz krótki przód zapewniający tym samym doskonałą widoczność. Całość dopełniają lekko wypukłe łuki kołowe oraz owalne lusterka. Podczas testów zderzeniowych Euro NCAP, Matiz uzyskał 3 gwiazdki z możliwych 5-ciu. Dzisiaj może nie wydaje się to oszałamiający wynik, jednak wówczas był to rezultat więcej niż zadowalający. W kwestii bezpieczeństwa warto wspomnieć także o zamontowanym w nim systemu ABS czy EBD oraz prętach antywłamaniowych w drzwiach. Początkowo produkowany był wyłącznie w Korei Południowej i dedykowany rynkom lokalnym. Później rozpoczęto produkcję m.in. w Warszawie, gdzie Daewoo wykorzystywało udogodnienia opracowane przez FSO. Sukces pierwszej generacji potwierdziły dane statystyczne, które jednoznacznie ogłosiły – do końca  roku 2002, w Europie sprzedano 500 tys. egzemplarzy, w tym w samych Włoszech 157 tys.

W 2002 roku Daewoo Auto&Technology przeszło kryzys finansowy i zostało kupione przez General Motors, który przeprowadził totalną modernizację całej gamy pojazdów. Już w lutym następnego roku dodano czterocylindrowy, benzynowy silnik o pojemności 1.0. Po 2005 roku, cała flota sprzedawana była na rynku europejskim jako Chevrolet. Pierwsza generacja liczyła łącznie 1,4 miliona sztuk.

Zwiastunem drugiej generacji samochodu, która produkowana była po 2005 roku, był model Chevrolet M3 X Concept, który po za pierwszy pokazano światu w 2004 roku podczas Salonu Samochodowego w Paryżu. Ostateczną wersję pokazano podczas targów Geneva Motor Show w 2005 roku. Auto zostało przeprojektowane, lecz nie zrezygnowano z cechy charakterystycznej jaką były zaokrąglone i miękkie kształty. Tym razem jednak zastosowano bardziej złożone światła, które łączą się z maską, w zderzakach umieszczono wlot powietrza oraz opcjonalne światła przeciwmgielne, a nadkola zostały podniesione. Ponadto postanowiono wykończyć tył wklęsłym oknem, a tylne światła przeciwmgłowe umieszczono na niższych zderzakach. Postarano się także, aby wnętrze wyglądało na bardziej komfortowe i przestronne. Co ciekawe, druga generacja uzyskała w testach zderzeniowych gorszy rezultat niż pierwsza. Udało mu się zdobyć jedynie 2,5 gwiazdki.

Warto wspomnieć również o tym jak auto się promowało. Ich reklamy zawsze przemawiały do emocji, przywoływały skojarzenia z miłością, czy namiętnością, bowiem były skierowane głównie do kobiet, czy młodych ludzi.

Zapraszamy także do sprawdzenia aktualnych cen zużytych katalizatorów z pozostałych modeli marki w naszym cenniku.