Katalizator GM28/90573211/2888F9, wykorzystywany jest przez niemiecką markę Opel. To co najbardziej go charakteryzuje to podłużny kształt i niesymetryczna długość wylotu i wlotu. Pokrywa ma sporą tendencję do korozji, przez co mogą występować problemy z odczytaniem numeru modelu. W tym wypadku warto udać się do profesjonalnego skupu, który bezbłędnie dokona rozpoznania. Waży niecałe 2 kg, a jego długość to nieco ponad 55 cm. Cena detaliczna z dnia 19 grudnia 2018 r. wynosi 1009,80 PLN (235,38 EUR).
Katalizatory GM28/90573211/2888F9, stosowane są w modelu Opel Astra, a dokładnie w wersji G z silnikiem benzynowym o pojemności 1.6. Tego typu katalizatory montowane były w latach 1995-2000. Przyjrzyjmy się zatem bliżej Astrze.
Astra jest modelem kompaktowym i jednocześnie małym, rodzinnym samochodem produkowanym pod niemiecką marką Opel, jednak przez amerykański, znany koncern – General Motors. Pierwsza Astra zadebiutowała w 1991 r. jako Opel Astra F. Jej produkcja zakończyła się w 2002 r. Międzyczasie zapoczątkowano nową wersję – G, w której montowany był prezentowany w artykule katalizator. Znana jest często lepiej pod nazwą Opel Astra Classic II. Wypuszczono ją na rynek już w 1998. Przed zakończeniem produkcji wersji G (w 2009 roku), Opel zdążył już wprowadzić kolejną Astrę – H (lub Classic III). Jej lata produkcyjne przypadały na 2004 – 2014. Ostatnie dwie wersje to J i K, która na rynku gości od trzech lat. Jak widać kolejne auta były oznaczane literami alfabetu łacińskiego. W Wielkiej Brytanii znany pod nazwą Vauxhall Astra, w Chinach jako Buick Excelle XT, a w Australii i Nowej Zelandii z kolei jako Holden Astra, która została wycofana z obiegu po poważnych zmianach w kursach walut, a sam model został wówczas zastąpiony przez Holden Cruze. Po zawirowaniach, Opel wrócił na południowy rynek do łask, jednak oznakowany już pod standardową nazwą Opel.
Wspominając historię Astry nie sposób nie wspomnieć o modelu Opel Kadett z 1936 r, który na rynek wszedł, by stanowić konkurencję dla auta Volkswagen Beetle. Gdy nastała II wojna światowa, produkcja uległa wstrzymaniu, jednak tuż po niej koncern wyprodukował aż 3 nowe modele, z czego jeden – Opel Kadett D uzyskał nazwę Vauxhall Astra, który zdobył niezwykła popularność w Wielkiej Brytanii. Początkowo był produkowany w Zachodnich Niemczech, jednak okazało się, że bardziej opłacalne będzie przeniesienie produkcji do brytyjskiej fabryki Ellesmere.
Najtrudniejszym okresem dla modelu były lata 80’. Rynek obfitował w udane wersje konkurentów, które podbijały serca Europejczyków, m.in. Golf GTI, Peugeot 205 czy Ford Escort XR3. Wówczas i Astra musiała poddać się motoryzacyjnemu zrywowi. Na rynek weszła mocna Astra GTE. Odnowiona wersja posiadała 1.8 – litrowy silnik o mocy 115 KM, który później zamieniono na 124 KM. Nowa wersja posiadała już elektroniczną tablicę rozdzielczą i prędkościomierz.
W latach 90’ przypadających na produkcję właściwej Astry, kładziono olbrzymi nacisk na bezpieczeństwo. Był to trend ogólnoświatowy, dzięki czemu takie elementy jak pasy bezpieczeństwa z napinaczami czy poduszki powietrzne stały się standardem również dla Astry, której testy zderzeniowe udowodniły, że model ten jest bezpieczniejszy niż konkurujące z nim pojazdy.
Piąta generacja może poszczycić się największym sukcesem. To właśnie na nim koncern skupił swoją uwagę swego czasu, by różniło się od poprzednich linii. Faktycznie tak się stał, diametralnie zmienił się design auta, dużo lepiej się prowadziło i było o wiele bardziej bezpieczne dzięki stosowaniu najnowszych rozwiązań. Powstała wersja cabrio z metalowym, składanym dachem tzw. Twin Top, a także Astra VXR, z 2-litrowym silnikiem o mocy 240 KM. Była to niewątpliwie najbardziej udana generacja pojazdu, która w rankingach ustąpiła wyłącznie Focusowi.