Katalizator czy – inaczej mówiąc – reaktor katalityczny to jedna z drogich części samochodowych. Ten element układu wydechowego kosztuje od kilkuset do nawet kilkudziesięciu tysięcy złotych. Z czego wynika tak wysoka cena? Z zawartości metali szlachetnych w urządzeniu. W kilku tonach zużytych katalizatorów znajduje się około 1 kg platyny.

Najdroższe katalizatory

Katalizator czy – inaczej mówiąc – reaktor katalityczny to jedna z drogich części samochodowych. Ten element układu wydechowego kosztuje od kilkuset do nawet kilkudziesięciu tysięcy złotych. Z czego wynika tak wysoka cena? Z zawartości metali szlachetnych w urządzeniu. W kilku tonach zużytych katalizatorów znajduje się około 1 kg platyny.

Katalizator – jedna z części układu wydechowego – to potoczna nazwa na reaktor albo konwerter katalityczny. Z zewnątrz urządzenie wygląda jak puszka, ale w środku kryje monolit podobny do plastra miodu pokryty odpowiednimi pierwiastkami. Substancjami katalitycznymi w katalizatorach są najczęściej platyna, rod i pallad, czyli tak naprawdę drogie metale szlachetne. To ze względu na ich zawartość rośnie cena urządzeń i to także ze względu na nie prowadzi się recykling katalizatorów.

Cena skupu katalizatorów

Ceny skupu wahają się od 100 do 300 zł za kilogram katalizatora, co w praktyce daje od 200 do nawet ponad 1000 zł za używany katalizator. Wszystko zależy od tego, ile zawiera metali szlachetnych. Każdy uczciwy skup dokonuje pomiarów za pomocą spektrometru i na tej podstawie wycenia urządzenie. Recykling tego typu części jest nie tylko opłacalny dla osoby, która sprzedaje katalizator, bo może odzyskać pieniądze wydane na zakup nowego elementu, lecz także dla skupu – pozyskuje on około 1 kg platyny już z kilku ton zużytych katalizatorów. Dla porównania, aby taką ilość otrzymać z rudy, trzeba wydobyć jej około 150 ton. Recykling w tym wypadku jest lepszy dla środowiska, tańszy i efektywniejszy.

Najdroższe nowe katalizatory

Wiadomo już, że katalizator to drogi element układu wydechowego. Ile zatem trzeba zapłacić za nową część? Ceny katalizatorów do popularnych marek samochodów zaczynają się od 1500 zł, a kończą na kilku tysiącach. Przy kilkunastoletnich pojazdach kwota, jaką należy wydać na nowe urządzenie, może być równoważna połowie lub większej części wartości samochodu. Najdroższe katalizatory montowane są w SUV-ach, samochodach dostawczych, vanach i w luksusowych markach. Na przykład katalizator do jednego z modeli Infiniti kosztuje ponad 11 tysięcy złotych, a do Porsche Spyder aż 25 tysięcy złotych.