Wskaż posiadaną ilość:
Skup hurtowy: Dariusz Seremak

Katalizatory kolektorowe grupy Opel cz.3

Kontynuujemy temat katalizatorów kolektorowych. W dwóch poprzednich artykułach pisaliśmy Wam, że są one bezpośrednio połączone z silnikiem, a ich cena niejednokrotnie jest zaniżana.

Część pierwszą i drugą wpisu o tym typie katalizatorów, znajdziecie na naszym blogu.

Tym razem przyjrzymy się modelowi z grupy Opel, który dodatkowo wykorzystywane są przez inne marki.

55187619/51767238/235853120 OPEL Vectra C Caravan 1.9 CDTI 2004/5 Fiat Croma 1.9 JTD 2005, Saab 9-3 1.9 TiD 2004-2006

Charakterystykę Opla Vectry znajdziecie łatwo na naszym blogu, zatem niniejszy artykuł poświęcimy dwóm pozostałym modelom, w których montowano katalizator 55187619/51767238/2358531200.

Chodzi o model Fiat Croma, oraz Saab 9-3. Przyjrzyjmy się obu.

Fiat Croma – nazwany także Fiatem 154, to samochód osobowy produkowany przez Fiata między 1985 r. i 1996 r. Model ten można uznać za wizytówkę marki, która nie została zastąpiona przez żaden inny po zakończeniu produkcji.

W 1985 r. Fiat odnowił swój wysokiej klasy model, zastępując Fiat Argenta  (który pozostał w produkcji tylko przez cztery lata, przez niezadowalające wyniki sprzedaży), nowym Fiatem Croma. Jego debiut spowodował zniknięcie napędu na tylne koła na korzyść napędu na przednie koła. Projekt ten znany jest również jako „Type Four” i obejmuje również inne samochody: Lancia Thema , Saab 9000 i Alfa Romeo 164 .

Wspólnym projektem flagowców były narodziny Lancii Themy i Saaba 9000, natomiast w przypadku Cromy, projektanci uciekali się do badania stylu uzyskanego „przez wyprowadzenie” z Lanci Thema, co znacznie skróciło czas projektowania i koszty projektowania. Wyjątkowo wyważona i elegancka linia, komfort kabiny pasażerskiej , wszechstronność tylnej klapy i innowacyjna koncepcja „VSS”, gwarantowały marce Croma wielki sukces. W ciągu jedenastu lat komercyjnego życia modelu, sprzedano około 438 000 egzemplarzy.

Technicznie podzielił się z pozostałymi trzema samochodami podwoziem, zawieszeniami, szkieletem boków, i większością systemów (klimatyzacja, obwód hamulcowy) a z Themą i Saabem także drzwiami.

Projekt klasycznej linii narodził się w Centrum Stylu Fiata , które powierzyło nadzór Tomowi Tjaarda i Giorgetto Giugiaro z Italdesign , podczas gdy konstrukcja była prawie całkowicie zrobotyzowana.

Początkowo był sprzedawany w różnych wersjach silnikowych , pochodzących z napędów zamontowanych w Fiacie Argenta: dwa z klasycznymi gaźnikami o pojemności 1585 i 1995  cm3 , dwa z wtryskiem 1995 cm3.  Na liście dostępne były również silniki wysokoprężne (2,5 l) i turbodiesel o mocy 75 i 100 KM (2,4 l). Wprowadzono również na rynek wersję benzynową o nazwie „CHT” z silnikiem o pojemności 1995 cm³ i mocy 90 KM oraz systemem Yamaha CHT (Controlled High Turbolence – kontrolowana turbulencja.

Gama została wzbogacona w 1988 r . o pierwszy silnik turbodiesel 2.0 z bezpośrednim wtryskiem.

W 1991 roku model został poddany faceliftingowi, który zaokrąglił linie, zgodnie z modą tamtych czasów i nowym stylem Fiata. Modyfikacji poddano także przód. Z biegiem lat zmodernizowano także silniki. Produkcja zakończyła się po długiej karierze, w grudniu 1996 roku, a auta nie zastąpiono jakimkolwiek modelem podobnej klasy.

Podobnie jak Lancia Thema , Fiat Croma był również powszechnie kupowany przez instytucje, ministerstwa i wiele włoskich administracji. Dla wielu egzemplarzy, były to wersje opancerzone, przeznaczone do chronionego transportu osobistości publicznych lub sędziów. Wśród tych specjalnych samochodów najbardziej znanym w zbiorowej pamięci są trzy Cromy 2.0 (białe, niebieskie i brązowe), które stanowiły eskortę dla sędziego Giovanniego Falcone, wysadzonego w masakrze w Capaci 23 maja 1992 roku.

Dwadzieścia lat po prezentacji Croma, 28 maja 2005 r. Fiat rozpoczął sprzedaż nowego crossovera – Fiata Cromy , który jednak nie ma nic wspólnego z jego przodkiem prócz nazwy.

 

Saab 9-3 to samochód umieszczany pomiędzy średnią, a wysoką klasą, wytwarzany przez szwedzki koncern Saab i zaprezentowany po raz pierwszy w 1998 roku . Był to pierwszy samochód Saaba, w którym zamontowano silnik Diesla , pochodzący w dodatku od Opla . W 2003 roku pierwsza seria ustąpiła miejsca drugiej, w 4-drzwiowej wersji sedan oraz w wersji cabriolet. Ze względu na słabe wyniki sprzedażowe, Saab 9-3 przestał być produkowany w 2013 r.

Pierwsza wyprodukowana seria pochodzi bezpośrednio od Saaba 900 drugiej serii, której główne cechy zostały zachowane, ale po licznych modyfikacjach.

Modyfikacje nadwozia dotyczyły głównie profili aerodynamicznych, zarówno bocznych, jak i zderzaków. Z tylnych drzwi usunięto plastikową konsolę między światłami, aby zrobić miejsce dla nowego uchwytu tablicy rejestracyjnej. Zmieniono także kierownicę  na wielofunkcyjną z 4 szprychami. Reszta to ulepszenia elektroniki i mechaniki, w tym sprzęgła przedniego i hydraulicznego.

Model 9-3 został wyprodukowany w wersji kombi i coupé (3 lub 5 drzwi) oraz w wersji kabriolet . Wszystkie wersje były dostępne w wyposażeniu S, SE i AERO.

W testach Euro NCAP, model otrzymał 4 gwiazdki pod względem bezpieczeństwa dla dorosłych pasażerów.

W 1999 roku koncern prezentuje specjalną wersję sportową –  Viggen. Charakteryzował się dwukolorowym niebieskim / czarnym, pomarańczowo-czarnym wnętrzem, lub dwoma różnymi odcieniami szarości i nową karoserią, częściowo wykorzystaną później również w wersji Aero.

Druga wersja 9-3 została zaprezentowana na Detroit Motor Show na początku 2002 roku z radykalnymi zmianami zarówno w estetyce, jak i silnikach. Główne różnice, które odróżniały ją od poprzedniej serii, to porzucenie 5-drzwiowego nadwozia z tylną klapą i mocno nachylonym ogonem, na rzecz klasycznego ustawienia 3-objętościowego i 4-drzwiowego (z aluminiową maską silnika) i wprowadzenie wersji kombi o nazwie SportHatch. Samochód 9-3 został zaprojektowany na platformie General Motors GM Epsilon.

Jeśli chodzi o silniki wysokoprężne, początkowo silnik Opla został utrzymany , a później zastąpiony silnikami pochodzącymi z Fiata i silnikami wspólnymi z innymi pojazdami General Motors. Wersje dostępne dla Sport Sedan i SportHatch to Linear, Artik, Vector i Aero; podczas gdy w kabriolecie występują Linear, Vector i Aero.

Szczególną uwagę zwrócono na profil bezpieczeństwa samochodowego dzięki prezentacji zastrzeżonych urządzeń, takich jak aktywne zagłówki Saaba (SAHR II), jak również dzięki wykorzystaniu standardowych rozwiązań jak : ABS , EBD, TCS, ESP, CBC, BTC.

Na początku 2008 r. we Włoszech wprowadzono nową odnowioną serię, zaprezentowaną w Szwecji (i wystawioną na sprzedaż na rynku północnoeuropejskim we wrześniu 2007 r. ). Była to seria z niezwykłym frontem inspirowanym prototypem Aero-X, która zbliżyła samochód do topowego modelu 9-5 . Wśród innych walorów estetycznych wyróżnia się zmodfikowane światła tylne i przednie z oświetleniem LED.

W 2007 r. Z okazji 60-lecia Saaba stworzono wersję rocznicową. Różnią się one z wersją podstawową  m.in. rozmiarami kół, sportowymi fotelami z czarnej skóry, oraz kilkoma innymi detalami

Na Salonie Samochodowym w Genewie w 2009 zaprezentowano Saab 9-3X. To wariant terenowy modelu 9-3 Sport Hatch XWD. Niektóre modele Saaba 9-3, zostały zmodyfikowane, aby konkurować w mistrzostwach rallycrossowych , osiągając doskonałe wyniki, takie jak zwycięstwo w mistrzostwach Europy w 1999 roku ze szwedzkim kierowcą Per Eklundem.

Od pierwszego wydania samochód zdobył wiele wyróżnień wśród specjalistycznych czasopism na całym świecie, ale przede wszystkim jest zgłaszany jako jeden z najbezpieczniejszych samochodów przez organy kontrolne, zarówno europejskie (Euro NCAP), jak i USA (American IIHS).

W testach zderzeniowych Euro NCAP z 2002 r.  i 2004 r. otrzymał 5 gwiazdek ratingowych w ochronie dorosłych pasażerów.

Restyling Saaba 9-3 stał się również podstawą do stworzenia innego modelu GM, całkowicie opartego na nim i wyprodukowanego przez tę samą fabrykę Saaba. Modelem tym był Cadillac BLS. Jednak jego losy były mniej szczęśliwe niż jego szwedzkiego kuzyna.