Katalizatory kolektorowe grupy Opel cz. 2

W poprzednim artykule poruszyliśmy temat katalizatorów kolektorowych. Są to katalizatory, które ulokowane są bezpośrednio przy silniku samochodowym. Popularnymi katalizatorami z tej grupy, są modele produkcji Opla.

Cena zużytych katalizatorów kolektorowych często jest zaniżana w stosunku do ich realnej wartości. Przyjrzyjmy się zatem katalizatorom pochodzącym z Opla Agili i ich cenom detalicznym w dniu podsumowania, czyli 30.04.2019 r.

GM42/GM24422982 – 2001 1.2 Opel Corsa, Agila 1.2
GM103/GM55555901 Opel Corsa, Agila 1.0 2003-2008
GM120/FGP55559182 – Opel Astra H / Meriva / Agila / Corsa – 1.2, 1.4 2005 1.2, 1.4

Bliższe informacje na temat modeli Astra, Meriva i Corsa, znajdziecie na naszym blogu.

Dziś przybliżymy Wam zatem historię mniej popularnego modelu Opel Agila.

Opel Agila to samochód miejski klasy A, produkowany w dwóch seriach od 2000 do 2014 roku przez niemiecką firmę Opel. Agila jest czteroosobowym autem z napędem na przednie koła. Modelem o bliźniaczej konstrukcji do tego, jest Suzuki Wagon R (dla pierwszej serii), oraz Suzuki Splash (dla drugiej serii). Przez niektórych, Agila porównywana jest ze względu na wysokość i kształt do modelu Kia Picanto, czy Hyundai Atos. W 2014 roku koncern zakończył współpracę z Suzuki, a nowy model nosi nazwę Opel Karl.

Auto powstało, gdy pod koniec lat dziewięćdziesiątych po sukcesie Corsy, zechciano powiększyć ją i dostosować do potrzeb ówczesnego rynku. Koncern szybko zdał sobie sprawę, że auto odrywa się od segmentu niskich samochodów i powstała luka, o której wypełnienie zadbały już inne firmy. Przykładem, który posłużył niemieckiemu producentowi do stworzenia Agili, stał się Suzuki Wagon R+, mały samochód ze specjalnym nadwoziem – mini MPV, który miał przewagę ze względu na oferowaną przestrzeń. By zredukować koszty, wybrano do budowy aut, fabrykę samochodów w Gliwicach.

Nowy samochód został zaprezentowany w połowie 2000 roku pod nazwą Agila, a jego debiut zaskoczył potencjalnych klientów przez wzgląd na niezwykłą przestronność w stosunku do bardzo kompaktowej karoserii (nieco ponad 3,5 m długości ). Te cechy, w połączeniu z ekonomicznością działania i konkurencyjną ceną, usankcjonowały sukces Agili, ze szkodą dla równie utalentowanego Suzuki Wagon R +, który nie miał racji bytu ze względu na mniej cenioną  przez europejską opinię publiczną markę.

W przeciwieństwie do wielu innych samochodów miejskich (takich jak Ford Ka , Volkswagen Lupo , Fiat Seicento lub Renault Twingo ), które są zazwyczaj 3-drzwiowe, Agila ma 5 drzwi, podobnie jak jej japońska „młodsza siostra”. Było to niezwykle korzystne z punktu widzenia praktyczności, i był to kolejny powód sukcesu Agili. Była ona również sprzedawana w Wielkiej Brytanii pod marką  Vauxhall.

Głównymi konkurentami Agili początkowo były modele Hyundai Atos i Honda Jazz. Później, w 2003 roku pojawił się Fiat Panda, a następnie Peugeot 1007 i Kia Picanto.

Model początkowo dostępny był w dwóch wersjach silnikowych ( z grupy General Motor Family) – 1l (3 cylindry i 12 zaworów), oraz 1.2 l (4 cylindry i 16 zaworów). Auto posiada napęd na przednie koła i wyposażony jest w 5-biegową, manualną skrzynię biegów.  Pod koniec 2003 r., Agila została poddana niewielkim zmianom, a z tej okazji asortyment został powiększony poprzez wprowadzenie wersji z silnikiem wysokoprężnym , składającej się z 1,3-litrowego CDTI pochodzącego z Fiata. Auto rozwijało maksymalną moc 70 KM . Ponadto 1-litrowe i 1,2-litrowe silniki benzynowe zostały zaktualizowane do drugiej generacji, która obejmowała kolektor dolotowy o zmiennej geometrii i osiągały odpowiednio od 973 do 998 cm³ i od 1199 do 1229 cm³.

Już w 2007 roku zapowiedziano nadejście drugiej serii modelu. Auto wypuszczono na rynek wiosną następnego roku. Agila B, również posiadała swojego japońskiego krewnego w postaci Suzuki Splash, który został następcą Wagonu R+. Nowa Agila różni się od poprzedniej rozmiarami. Jest o 20 cm dłuższa i o 6 cm szersza, ale jednocześnie jest niższa o 11 cm od poprzedniczki. Wszystko po to, by dodać modelowi dynamiki i uroku. Modyfikacji uległy także przód i tył. Reflektory przednie sprawiają wrażenie bardziej agresywnych. Z tyłu reflektory umieszczone są z pionową zabudową na słupkach tylnej szyby. Druga wersja samochodu, podobnie jak Suzuki Splash, budowane były w fabrykach węgierskich w Esztergom.

Dla Agili B zaprojektowano dwie nowe jednostki zbudowane we współpracy z Suzuki. Tworząc projekt zadbano w szczególności o kwestie bezpieczeństwa. Wdrożono w nim systemy ABS, EBD , ESP , podwójne poduszki powietrzne przednie, boczne poduszki powietrzne, pasy bezpieczeństwa z załącznikami ISOFIX i urządzenia PRS odpowiadające za zwolnienie pedału w przypadku zderzenia czołowego.

Agila B jest dostępna w dwóch wersjach wyposażeniowych : podstawowej i najbogatszej – Enjoy, która zapewnia radioodtwarzacz CD z 4 głośnikami i elementami sterującymi na kierownicy, elektryczne szyby przednie, podgrzewane elektryczne lusterka wsteczne z kapturami w kolorze nadwozia, światła przeciwmgielne, komputer pokładowy , obrotomierz, centralny zamek z pilotem i zewnętrzne klamki w kolorze nadwozia.

Produkcja drugiej generacji Agili wygasła w listopadzie 2014 r. , ale samochód pozostał na liście do późnej wiosny 2015 r., Aby pozbyć się pozostałych zapasów: w jej miejsce wprowadzono latem tego samego roku model Opel Karl .

Ceny pozostałych katalizatorów z Opla znajdziecie w naszym cenniku.