Dwa z pozoru identyczne katalizatory. Ta sama marka, ta sama długość od kryzy do kryzy i ten sam kolor pokrywy. Spłaszczone brzegi w obu wypadkach i paski, które ciągną się w poprzek na całej długości. Odznaczające się wgłębienie dzielące na dwie części. Różnica w średnicy nie jest na tyle duża, by móc rozpoznać konkretny model, mając przed oczami wyłącznie jeden egzemplarz.
To co je najbardziej odróżnia to cena. Tu różnica jest mocno zauważalna dla naszej kieszeni, jeśli chcemy udać się do skupu i spieniężyć nieprzydatny już w naszym aucie katalizator.
Dziś podpowiemy jak je rozróżnić i jaka jest wartość poszczególnych modeli przedstawionych na zdjęciu powyżej.
Pierwszy katalizator to znany zapewne fanom motoryzacji, którzy śledzą naszą stronę i fanpage, numer 3+4/paski+sonda, który znalazł się na zaszczytnej liście TOP10 najdroższych katalizatorów.
Katalizator ten waży wraz z pokrywą waży 3 757 g, a waga samego wkładu wynosi 1,116 kg. Długość od kryzy do kryzy liczy 42,5 cm, a średnica w najszerszym miejscu mierzy 11,5 cm. W dniu dzisiejszym (tzn. 23.08.2019r.) jego cena przy skupie detalicznym wynosi 2 573,10 zł. Pamiętajmy jednak, że cena ta codziennie ulega zmianie (przez zmiany w kursie metali szlachetnych), a jej aktualną wartość można sprawdzić w naszym cenniku.
Katalizator ten posiada wyraźnie widoczne paski ułożone poprzecznie – 3 w jednej części, 4 w drugiej. Razem jest zatem 7 pasków. Montowany był w Hondzie Accord.
Drugi model to nieco mniej znany katalizator o numerze 4+5paski/sonda/civic. Waży 2 832 g, a zatem waży niecały kilogram mniej od swojego poprzednika. Podobnie jak model z Accorda, mierzy 42,5 cm długości. Średnica katalizatora wynosi 10 cm. Waga samego wkładu wynosi 0,83 kg. Cena detaliczna w dniu 23.08.2019r. to 860 zł. Jego wartość jest prawie 3 razy mniejsza niż modelu 3+4/paski+sonda. Zmiany w cenie można śledzić w cenniku marki Honda i na stronie modelu.
Jak widać, pomimo że katalizatory są łudząco podobne do siebie, mają ten sam kolor, długość, spłaszczone brzegi i poprzeczne paski charakterystyczne dla marki, posiadając powyższą wiedzę możemy z łatwością je odróżnić i dokonać prawidłowej wyceny obu katalizatorów.
Tak duża rozbieżność cenowa wynika tu przede wszystkim z różnic w zawartości cennych metali szlachetnych we wkładzie.