Katalizator numer 1728174/2256416010/PD wykorzystywany był przez niezwykle popularną w Polsce markę BMW. Katalizator ten charakteryzuje się podłużnym, smukłym kształtem i sporą długością sięgającą aż 80 cm! Waga również jest okazała i wynosi 1,507 kg. Budowa modelu, a także ustawienie wylotów jest niesymetryczne. Katalizator ten montowano w BMW E36 316i oraz 318i, w wersji benzynowej w latach 1990-2000. Produkowała je firma Eberspacher.
Temat BMW E36 już poruszaliśmy dwukrotnie. Wspominaliśmy, że jest to samochód, który nadal przykuwa uwagę, pomimo, że powstało międzyczasie wiele nowszych i bardziej dopracowanych modeli. Warto jednak dodać kilka ciekawostek w jego temacie, o których być może nie wiedzieliście, a które pokażą jak wielką popularnością cieszyło się to auto w latach 90’. Obecnie jego popularność wśród aut używanych, przebiła kultowa E46-tka.
Model, o którym piszemy prezentował się wchodząc na rynek dużo bardziej nowocześnie niż ówczesne Audi lub Mercedesy. Niemiecka marka zaproponowała coś zupełnie nowego jeśli chodzi o design. Auto nawet pod względem estetyki kojarzyło się z dynamiką i mocą. Sprawiało też wrażenie „groźnego”. Może dlatego też stało się bohaterem kilku kultowych filmów.
E36 pojawiło się m.in. w filmie „Psy”, Władysława Pasikowskiego. Akcja historii toczy się w roku 1990. Tymczasem główny bohater, Franz Maurer porusza się właśnie E36-tką, która co ciekawe, weszła do produkcji dopiero rok później.
Ponadto, model E36 318i pojawił się w Mission Impossible, w filmach Adrenalina, Ronin, American Beauty czy Ja, szpieg, oraz w wielu odcinkach polskiego serialu kryminalnego „W11 – wydział śledczy”. Może przez wzgląd na to, że często poruszali się nim “ci źli”, wokół auta i ich posiadaczy narosło sporo interesujących, a nawet zabawnych mitów.
Co do faktów – wiele z egzemplarzy, które trafiło do Polski było masowo przyozdabianych przez młodych adeptów tuningu, xenonami, najrozmaitszymi spojlerami (niekoniecznie pasującymi kształtem czy kolorem), oraz naklejkami, które mocno oszpecały model. Późniejsze problemy ze sprzedażą tych aut szybko ostudziło zapał do tego typu modyfikacji, więc obecnie takie „rodzynki” spotykamy coraz rzadziej na portalach ogłoszeniowych.
Tak czy inaczej, model ten był niezwykle udany. Świadczy o tym choćby fakt, że jest ich właściciele są rzadkimi gośćmi w warsztatach samochodowych. To na co zdarza się narzekać kierowcom, to kłopoty z zawieszeniem, które często wynikają jednak z jakości naszych polskich dróg. Kolejną rzeczą, na którą warto zwrócić uwagę są amortyzatory. Egzemplarze pochodzące z początku produkcji mają też problemy ze rdzą. Problem ten nie jest już tak nagminny w autach wyprodukowanych po 1993r.
Skąd wzięła się tak wielka popularność modelu w ostatnich 10 latach ? Prócz naprawdę interesującej strony wizualnej, duży wpływ miał na to fakt, że za niewielkie pieniądze, można było kupić mocne i szybkie auto, które daje ogromną radość z prowadzenia. Auto w przyzwoitym stanie można kupić za 5-6 tysięcy. Radość użytkowania – bezcenna.
Pod maską znaleźć możemy w zależności o roku następujące wersje silnikowe:
- 316i – 100 KM, 102 KM, 105 KM,
- 318 ti – 140 M,
- 318 i – 113 KM, 115 KM,
- 318 is – 140 KM,
- 320 i – 150 KM,
- 323 ti – 170 KM,
- 323 i 2.5 – 170 KM,
- 325 i – 192 KM,
- 328 i – 193 KM,
- 0 R6 – 295 KM, 286 KM,
- 2 R6 – 321 KM,
- 318 tds – 90 K,
- 325 td – 115 KM,
- 325 tds – 143 KM,
Jak widać wybór jest dość duży. Jak zatem wybrać? Polecany jest szczególnie 115-konny diesel, a także wersje benzynowe, z których pochodzi opisywany w artykule katalizator.