Katalizator o numerze FP72 montowany jest w Mazdzie, a konkretnie w modelu 626. Katalizator ten charakteryzuje się płaskim, podłużnym kształtem z licznymi wgłębieniami i perforacjami w obudowie. Jego długość wraz z wylotami wynosi około pół metra długości, a waga to niecałe 1,20 kg.
Najczęstsze problemy występujące z tym modelem, to silna korozja blachy, która dodatkowo powoduje, że numery są nieczytelne. Ponadto pokrywa ma tendencje do odpadania. To wszystko skutecznie utrudnia właściwą identyfikację modelu, a co za tym idzie – problemy z odpowiednią wyceną.
Przez te problemy, cena katalizatora FP72 w wielu skupach oscyluje wokół kwoty 200 -300 zł. To kilkukrotnie mniej niż rzeczywista wartość tego modelu, którego cena detaliczna na chwilę obecną (13.12.2018 r.) wynosi 1 317,20 PLN (306,33 EUR).
Aby uniknąć tego typu sytuacji i tak znaczącego zaniżenia wartości, powinniśmy korzystać z wyspecjalizowanych punktów, które dysponują odpowiednim zapleczem do przeprowadzania tak trudnych wycen. Wówczas, nawet bez pokrywy uzyskacie uczciwą zapłatę, ponieważ firma skupująca przeprowadzi w swoim laboratorium analizę XRF z wykorzystaniem spektrometru. Ze zmielonego i zhomogenizowanego odpowiednio materiału uzyska informację o zawartych w katalizatorze ilościach platyny, palladu oraz rodu. Tak przygotowana wycena zawsze będzie dla Was najkorzystniejsza.
FP72 występuje w Maździe 626 – cieszącym się dobrą sławą pojeździe z kraju kwitnącej wiśni. Znany w swoim rodzimym państwie jako Mazda Capella, na rynku europejskim bardziej znana właśnie jako Mazda 626.
Nazwa pierwotna – Capella, wzięła się od najjaśniejszej gwiazdy gwiazdozbioru Auriga. Produkowana była w latach 1970 – 2002. W tym czasie sprzedano ponad 4 345 000 egzemplarzy pojazdu. Podwozie auta zostało użyte także do stworzenia modeli Ford Telstar oraz Probe.
Auto miało stanowić konkurencję dla zdobywającej wówczas rzeszę fanów Hondy Accord oraz Nissana Bluebird.
Pierwsza generacja modelu została wprowadzona w maju 1970 roku i produkowano ją aż do 1978 roku. Wprowadzono ją jako alternatywę dla mniejszej Mazdy Familia i większej Mazdy Luce. Auta pierwszej generacji napędzane były czterocylindrowymi silnikami zaworowymi SOHC o pojemności 1,5 lub 1,6 litra, o mocy 68 lub 74 kW. Podczas produkcji wielokrotnie modyfikowano wygląd tylnych świateł. Generacja pierwsza dedykowana była rynkom zagranicznym jako Mazda 616 w wersji sedan, a w niektórych krajach sprzedawano model z typem nadwozia coupé. Przez jakiś czas pojazd sprzedawany był w USA jako Mazda 618.
Silnik Wankla dostępny był jako dodatkowa opcja w modelu o nazwie Capella Rotary w Japonii lub Mazda RX-2 w pozostałych krajach. W 1974 r. przeprowadzono pierwszy poważny lifting. W tym czasie wydłużono przód o 11 cm i zmodyfikowano pulpit.
W latach 1977-1982 ukazała się druga generacja modelu. Na wszystkich rynkach eksportowych, model był sprzedawany pod nazwą Mazda 626, a tylko w Wielkiej Brytanii jako Mazda Montrose. Trzecia generacja Capelli pojawiła się już w 1983 roku. Tak jak poprzednio, wersja eksportowa była oferowana jako Mazda 626, a na niektórych rynkach samochód o lekko zmodyfikowanym nadwoziu nosił nazwę Ford Telstar. W 1987 roku rozpoczęła się produkcja następnej generacji Mazdy Capella. Był to już samochód “klasy średniej”, ponieważ platforma GD, na której ten samochód został zmontowany, została zaktualizowana, a w 1993 r. struktura uległa dalszym zmianom, zaczynając od nowej platformy GE.
W rezultacie, Mazda Cronos pojawiła się na japońskim rynku jako jedna z wersji Mazdy Capella. Piąta generacja modelu została wyprodukowana w latach 1994-1997, a szósta w latach 1997-2002. Rok 1999 r. okazał się przełomowy. Dokonano bowiem dodatkowej zmiany. Następcą Capelli była Mazda Atenza, lepiej znana poza Japonią jako Mazda 6. Łącznie powstało 6 generacji Mazdy 626. Dostępne były w postaci 4 –drzwiowego sedana, 5-drzwiowego kombi oraz 2-drzwiowego Coupé. Sedan posiadał prawie takie samo wyposażenie co pozostałe typy. Sprawiał jednak wrażenie mniej sportowego i posiadał inne niż w pozostałych wersjach, hamulce tarczowe 4-kołowe. Ponadto wyposażony był w przednie, boczne poduszki powietrzne, a także większe koła. Wymiary nadwozia najbardziej masywnego sedana w wersji z 1994 r. wynoszą 4595/1695/1395 mm przy podstawie 2610 mm. Masa własna pojazdu wynosi w granicach 1160 kg, w zależności od rodzaju przekładni.
Na portalu YouTube znaleźliśmy prawdziwą wisienkę na torcie – reklamę Mazdy 626 z lat 70’.