Katalizator o numerze 5323001/110966064000 produkowany był do samochodów szwedzkiej marki Saab dokładnie do modelu 9-5 z silnikiem 3.0 i V6 w latach produkcyjnych 1998-2003.
Katalizator charakteryzuje bardzo prosta, podłużna i regularna obudowa, posiadająca dwa symetryczne wyloty. Jego długość to 48 cm, a szerokość wynosi 13 cm. Znacząca dla tych wymiarów jest również waga wkładu wynosząca 1,68 kg, która korzystanie wpływa na cenę tego modelu. Zapraszamy do przeczytania artykułu na temat pierwszej generacji Saab 9-5 oraz zapoznania się z aktualną ceną za obecny w tych pojazdach model katalizatora.
Samochód Saab 9-5 został wyprodukowany w Trollhattan w 1997 roku przez szwedzki koncern motoryzacyjny jako zastępca modelu Saab 9000. Bez dwóch zdań model ten stał się flagowym przedstawicielem marki Saab prezentując tym samym egzemplarze klasy wyższej średniej z tak zwanego segmentu E.
Nie ulega wątpliwości, że pojazd od samego początku wyróżniał się swoim niepowtarzalnym wyglądem zarówno zewnętrznym jak i wewnętrznym, który był inspirowany wyglądem samolotu.
Ma to oczywiście związek z ówczesną historią lotniczą producenta Saab Group.
Poza wzornictwem na styl samolotowy Saab posiada również zapożyczoną platformę podłogową od General Motors o symbolu GM2900, która wykorzystywana była również w taki modelach jak: Opel Vectra A, Opel Vectra B, Opel Caliba, czy też Saab 900 NG.
Do największych atutów modelu zaliczane są: dobre wyposażenie, mocna i szeroka gama silników, a także atrakcyjna cena. Do dnia dzisiejszego uchodzi za synonim dobrego gustu i wyjątkowego stylu. Z pewnością warto podkreślić, że klientami tego modelu stali się kierowcy, którzy lubią ponadprzeciętny i oryginalny design. Na spektakularny wygląd wnętrza przyczynia się przede wszystkim wspomniana wyżej deska rozdzielcza, która przenosi kierowcę na miejsce pilota samolotowego. Charakterystycznym jest również miejsce ułożenia kluczyka do stacyjki, który znajduje się pomiędzy fotelami, a kontrolka informująca o niezapiętych pasach bezpieczeństwa sugerowała konieczność ich zapięcia poprzez lampkę umieszczoną na podsufitce wraz z przyciskiem Night Panel.
Saab 9-5 oferował szerokie możliwości wyposażeniowe jak i silnikowe pojazdu. Do najmniej awaryjnych i najlepiej sprzedających się silników na rynku wtórnym zalicza się benzyniaki, gdzie do wyboru najlepiej wziąć pod uwagę 4-cylindrówki o pojemności 2.0 i 2.3 l, które występują w kilku wersjach mocy. Jednostka 3.0 V6 w której występuje opisywany katalizator niestety nie chlubi się zbyt dobrą opinią ze względu na wysoką awaryjność tulei cylindrycznych. W przypadku turbodiesla 3.0 V6 TiD wysoka awaryjność zaczęła być dostrzegana zaraz po premierze silnika w 2001 roku, dlatego ta wersja uznana jest za motor podwyższonego ryzyka zakupowego.
Za najsłabsze punkty pojazdu uznaje się regulator ciśnienia paliwa, przepływomierz powietrza oraz układ odprowadzania paliwa z wtryskiwaczy, dwumasowe koło zamachowe, niedostatki mocy i dławienie silnika, a także kłopoty z rozruchem na zimno.
Rok po wypuszczeniu pierwszej wersji modelu Sedan na rynek został wprowadzony kombi o aerodynamicznym współczynniku oporu wynoszącego 0,31. W 1999 roku producent do flagowego modelu wprowadzi wagon, który został wyposażony w innowacyjne rozwiązania jakimi były szyny podłogowe oraz przesuwna podłoga, których zadaniem było ułatwienie oraz zabezpieczenia załadunku. W 2001 roku pojazd przeszedł facelifting w którym wprowadzono m.in. nowy przedni zderzak zintegrowany z grillem, pojawiły się również lampy z plastikowymi kloszami, na plastikową zamieniono również wkładkę wokół tablicy rejestracyjnej.
Saab 9-5 posiada wiele ciekawych historii.
W 1999 roku powstała limitowana wersja pojazdu o nazwie Celebrity z okazji obecności tego modelu w filmie Woodego Allena o tej samej nazwie „Celebrity”.
Model bez wątpienie cieszył się dużą popularnością wśród policji. Pojazd był wykorzystywany jako pojazd patrolowy w takich krajach jak: Wielka Brytania, w Stanach Zjednoczonych w stanie Kolorado, a dokładnie w mieście Aspen oraz Vail, a także w Szkocji w Edynburgu, jak również w naszym rodzimym kraju w Polsce, a dokładnie w Płocku.
Ostatni model Saab 9-5 zjechał z taśmy produkcyjnej początkiem lipca 2009 roku. Ostatecznym wynikiem ilości wyprodukowanych pojazdów od 1997-2010 to łącznie 483 593 egzemplarzy.
Po zakończeniu fabrykacji pierwszej generacji cały sprzęt produkcyjny został sprzedany dla firmy BAIC w Chinach.