Katalizator to jeden z elementów układu wydechowego. Urządzenie może być montowane w kolektorze wydechowym albo bezpośrednio pod autem – wszystko zależy od wieku i modelu pojazdu. Obecnie konwertery katalityczne występują zarówno w samochodach z silnikami benzynowymi, jak i wysokoprężnymi. Są to różne typy katalizatorów, ale mają pełnić tę samą funkcję.
Konwerter katalityczny nazywany w skrócie katalizatorem to część układu wydechowego odpowiadająca za oczyszczanie spalin ze szkodliwych substancji. Od wielu lat urządzenia te montuje się w samochodach z silnikami benzynowymi, a od niedawna, ze względu na wyśrubowane normy emisji spalin Euro, także w pojazdach z silnikami wysokoprężnymi – dieslach.
W starszych typach pojazdów katalizatory znajdowały się w okolicach podłogi, w nowszych natomiast zlokalizowane są w kolektorach wydechowych, ponieważ w tym miejscu działają efektywniej.
Katalizator montowany pod autem
Katalizator umieszczony pod autem to charakterystyczna niewielka metalowa puszka połączona rurą z tłumikiem środkowym i dalej z końcowym. Łatwo go wymienić, ponieważ wystarczy zużyte urządzenie wyciąć albo wykręcić, a potem zastąpić nowym. Takie części z powodu łatwego demontażu częściej padają również łupem złodziei.
Katalizator montowany w kolektorze wydechowym
Nieco trudniej jest zlokalizować i wymienić katalizator montowany w kolektorze wydechowym. Kolektor to jedna duża część, w której znajduje się między innymi katalizator. Naprawa katalizatora wiąże się w takiej sytuacji z koniecznością wycięcia całego kolektora, rozcięciem katalizatora, doborem odpowiedniego wkładu i zaspawaniem urządzenia.
Zdarza się również, że samochody mają katalizator wstępny w kolektorze, a dodatkowo główny umieszczony w dalszej części układu wydechowego.
Dlaczego większość nowych samochodów wykorzystuje kolektor? Dzięki temu, że katalizator jest osłonięty, szybciej się nagrzewa, a co za tym idzie, może lepiej wykonywać swoje zadanie.
Katalizator w dieslu
Nieco inaczej wygląda sprawa z reaktorami w pojazdach z silnikami diesla. Katalizator w dieslu zlokalizowany jest za filtrem cząstek stałych – popularnym DPF-em. Dzięki takiemu umiejscowieniu spaliny najpierw przepływają przez filtr cząstek stałych i dopiero później trafiają do katalizatora. Co warto wiedzieć? Czasami oba te elementy układu wydechowego montowane są nie w dwóch, a w jednej obudowie przypominającej kształtem metalową puszkę.