Dziś artykuł, który piszemy dla wszystkich ku przestrodze. Ostatnio na poradniku poruszyliśmy temat najczęściej występujących awarii układu wydechowego. Artykuł ten znaleźć możecie tutaj.
Jak wspominaliśmy już wielokrotnie – zaniedbanie nawet najdrobniejszych symptomów awarii, może skutkować nie tylko kolejnymi problemami z pozostałymi częściami samochodu, ale także może spowodować realne zagrożenie dla życia naszego i naszych bliskich.
Co dokładnie nam grozi ? dzisiaj otrzymaliśmy od Kontrahenta katalizator z Forda Galaxy, o numerze 6G91-5E211-BD. Katalizator ten uległ spaleniu i na całe szczęście nie doszło do zapłonu pozostałych części układu wydechowego i całego samochodu. Takie sytuacje nie są jednak mitem. Zdarzają się praktycznie codziennie i stanowią już plagę. Samozapłon auta zdarza się statystycznie o wiele częściej niż pożar, w którym ogień podkładany jest intencjonalnie przez człowieka.
Do najczęstszych przyczyn samozapłonu należą nieszczelności w układzie paliwowym oraz usterki układu wydechowego. Auto może zapalić się nawet w czasie gdy jest zaparkowane. Jak to możliwe ?
Tu powinniśmy odwołać się do sposobu funkcjonowania układu wydechowego. Katalizatory, które stanowią trzon tego układu mają ważne zadanie do zrealizowania. Oczyszczają spaliny z toksycznych związków azotu i węglowodorów. Czynią to za pomocą monolitu bogatego w drogocenne metale szlachetne : Platynę, Pallad oraz Rod. Aby zadanie to zrealizować z powodzeniem, konieczne są odpowiednie warunki. Przede wszystkim bardzo wysoka temperatura, sięgająca nieraz ponad 600 stopni Celsjusza. Wystarczy zatem drobna nieszczelność którejkolwiek z części, by doszło do kontaktu z paliwem lub jego oparami. Wtedy nie trudno o nieszczęście.
Prócz powyższych czynników niebezpiecznych, warto zwrócić też uwagę na samodzielnie wykonane przeróbki mechaniczne i elektryczne oraz samodzielne naprawy. Nawet tak prozaiczne sytuacje jak zamontowanie w warunkach garażowych radia czy CB, doprowadzić może do zwarcia w instalacji i pożaru.
Jak więc ustrzec się przed niebezpiecznym dla zdrowia i życia samozapłonem samochodu ?
- Wszelkie zmiany, przeróbki powierzajmy wykwalifikowanym fachowcom
- Prócz obowiązkowych, corocznych przeglądów technicznych, podczas których nie jest weryfikowana sprawność wszystkich instalacji, warto udać się do specjalistycznego zakładu, w którym sprawdza się kondycję samochodu w sposób gruntowny, podłączając go do komputera i specjalnego programu diagnostycznego
- Zwracanie uwagi na wszelkie objawy, mogące wskazywać na awarię którejkolwiek z części – nawet jeśli są one z pozoru nieznaczące dla funkcjonowania auta, powinniśmy usuwać je jak najwcześniej, zanim dojdzie do ich pogłębienia i destrukcji kolejnych części.
- Szczególną uwagę zwróćmy tu na kondycję katalizatora przez wzgląd na wysokie temperatury w jakich działa. Spadek mocy auta, dym wydobywający się z tłumika o nietypowym kolorze, niecodzienne dźwięki wydobywające się z układu wydechowego – to objawy, które powinny nas zaniepokoić i skłonić do natychmiastowej wizyty w warsztacie
- Niesprawny katalizator – wymieniajmy jak najszybciej na nowy (oryginalny lub uniwersalny) – koszty bywają spore jednak dzięki sprzedaży katalizatora w skupie możemy je zniwelować. Sprzedaż jest niezwykle prosta, ponieważ skupy te rozmieszczone są w całej Polsce, a ponadto sprzedaży dokonać możemy w skupie wysyłkowym nie wychodząc z domu. Nawet mocno zniszczony katalizator może być sporo warty – wszystko zależy od zawartości metali szlachetnych.
- Instalujmy automatyczne systemy gaszące w naszych autach, są one o wiele bardziej skuteczne niż zwykła gaśnica, do której możemy nie zdążyć się dostać
- Garażując auto, korzystajmy z głównego wyłącznika prądu
Pamiętajcie – sami musimy zadbać o bezpieczeństwo nasze i naszych rodzin. Mamy nadzieję, że dzięki przestrodze uchronimy choćby jedno auto od tak tragicznych konsekwencji… Podajcie dalej !