Zapach spalin wewnątrz pojazdu. Gdzie szukać problemu?

Jedna z nieprzyjemniejszych usterek, które mogą spotkać każdego użytkownika pojazdu jest dostający się zapach spalin do kabiny pasażerskiej. Gdzie szukać problemu?

Jedna z nieprzyjemniejszych usterek, które mogą spotkać każdego użytkownika pojazdu jest dostający się zapach spalin do kabiny pasażerskiej. Gdzie szukać problemu?

Nie ignoruj problemu!

Gdy zapach spalin wyczuwalny jest wewnątrz pojazdu nie dopuszczalne jest ignorowanie takiego zachowania. Co więcej wystąpienie takiego problemu nie musi oznaczać poważnej usterki, która pociągnie za sobą spore wydatki. W większości przypadków przyczyna pojawienia się zapachu spalin w pojeździe jest nieszczelny układ wydechowy.

Od czego zacząć?

Zdiagnozowanie przyczyn zapachu spalin wewnątrz kabiny pasażerskiej należy rozpocząć od sprawdzenia czy sytuacja ta jest regularna i czy występuje zawsze w tym samym momencie. W niektórych przypadkach, szczególnie gdy nasze auto jest samochodem miejskim, a co za tym idzie długość układu wydechowego jest stosunkowo krótka. Długość układu wydechowego może mieć znaczenie, ponieważ częstym problemem jest zasysanie spalin do wnętrza pojazdu, pomimo sprawnego układu. Dzieje się tak ponieważ wloty wentylacyjne „zaciągają” powietrze również spod maski pojazdu. Dostawanie się spalin pod maskę pojazdu nie jest czymś niedopuszczalnym. Dzieje się tak najczęściej podczas postoju i silnego wiatru, który wieje w przeciwną stronę niż wydostające się spaliny do atmosfery. Proces ten jednak występuje przez krótki czas, co gorsza nie da się go uniknąć.

Jeżeli problem występuje ciągle?

Podchodząc do problemu czysto statystycznie ponad 90% przypadków zasysania spalin do wnętrza pojazdu spowodowane jest nieszczelnością układu wydechowego. W takim przypadku należy znaleźć źródło wydostawania się spalin, a następnie dokonać uszczelnienia. Już na początku należy pamiętać, że nawet znaleziona nieszczelność w tylnej części pojazdu raczej nie będzie przyczyna problemu. Proces sprawdzenia szczelności należy rozpocząć od sprawdzenie łącznika elastycznego, który umiejscowiony jest tuż za katalizatorem. To właśnie on jest najczęstszym winowajcom nieszczelności układu. Jeżeli jego stan techniczny nie wzbudza wątpliwości przyjrzymy się połączeniom tłumika środkowego oraz uszczelka pod kolektorem wydechowym. Rzadziej dochodzi do uszkodzeń samego kolektora wydechowego oraz katalizatora.

Przedostanie się spalin do wnętrza kabiny spowodowane może być efektem ubocznym zatartego zaworu EGR, który jest zaworem zwrotnym w układzie wydechowym. Co ciekawe problem zatartego EGR i zapachem spalin wewnątrz pojazdu najczęściej spotykana jest w starszych pojazdach. Dlaczego? Ponieważ elektronika pojazdu nie „wychwyciła” problemu z zaworem EGR, a skutki już są wyczuwalne. W takim przypadku pozostają Nam dwa rozwiązania. Pierwszym z nich jest dokładne jego wyczyszczenie szczególnie z sadzy oraz rdzy. W większości przypadków zawór można bez większego problemu rozebrać. Drugim rozwiązaniem jest zakup nowego zaworu EGR. Pamiętajmy, aby podczas zakupu dokładnie sprawdzić czy dany element będzie pasował do naszego pojazdu. Sprawdźmy zarówno markę, model, silnik oraz rok produkcji.

Najgorszą z możliwych przyczyn przedostania się spalin do wnętrza pojazdu to sytuacja, gdy krótko po odpaleniu pojazdu i uruchomieniu ogrzewania czujemy ich zapach. Dlaczego? Ponieważ jedyną drogą która spaliny mogły się dostać do nagrzewnicy jest układ chłodzenia. Spaliny w układzie chłodzenia to efekt awarii uszczelki pod głowica, która jest poważna usterka i wymaga natychmiastowej naprawy.

Gdy we wnętrzu naszego pojazdu poczujemy zapach spalin nie lekceważmy problemu tylko jak najszybciej zdiagnozujmy i rozwiążmy przyczynę ich pojawienia.