Katalizatory samochodowe to kluczowy element układu wydechowego, który odpowiada za redukcję emisji szkodliwych substancji do atmosfery.
Ich działanie opiera się na zaawansowanych reakcjach chemicznych, które neutralizują tlenki azotu (NOx), tlenki węgla (CO) i niespalone węglowodory (HC). Aby katalizatory skutecznie spełniały swoją funkcję, ich wkłady napylane są metalami szlachetnymi, takimi jak platyna, pallad i rod.
W przypadku samochodów benzynowych dominują mieszanki oparte na palladzie i rodzie, natomiast w katalizatorach przeznaczonych do silników diesla większy udział ma platyna, co wynika z różnic w temperaturach pracy i rodzajach spalin generowanych przez oba typy silników.
Silniki benzynowe działają w wyższych zakresach temperatur, co pozwala na efektywniejsze wykorzystanie palladu, który charakteryzuje się większą odpornością na działanie wysokich temperatur niż platyna. Z kolei w pojazdach z silnikami wysokoprężnymi, platyna jest preferowanym metalem szlachetnym, ponieważ lepiej radzi sobie z redukcją tlenków azotu przy niższych temperaturach spalin, typowych dla pracy diesli.
Te różnice w składzie katalizatorów mają istotny wpływ na ich wartość rynkową, szczególnie w kontekście skupu i recyklingu. Modele z “benzyniaków” napylone są palladem i rodem, które mocno straciły na wartości w ostatnich miesiącach. Modele z “diesli” z kolei napylane są platyną, której wartość utrzymuje się na podobnym poziomie.
W tym artykule przyjrzymy się 10-ciu najpopularniejszym modelom stosowanym w samochodach benzynowych, wskażemy z jakich samochodów pochodzą i jaką wartość detaliczną przedstawiają w dniu publikacji artykułu.
Co znaczy “najpopularniejsze”? W tym artykule przyjęliśmy, że są to najczęściej wyceniane modele w naszym cenniku. Jakie marki dominują? spójrzcie sami.