Wskaż posiadaną ilość:
Skup hurtowy: Dariusz Seremak

„Kiedy konieczna jest wymiana zużytego katalizatora” ? To pytanie, które często zadajecie nam na facebooku, a także w naszych punktach partnerskich. Dziś przychodzimy do Was z kompletną odpowiedzią.

Kiedy należy wymienić katalizator ?

„Kiedy konieczna jest wymiana zużytego katalizatora” ? To pytanie, które często zadajecie nam na facebooku, a także w naszych punktach partnerskich. Dziś przychodzimy do Was z kompletną odpowiedzią.

Wymiana katalizatora potrafi być niezwykle kłopotliwa dla wszystkich kierowców. Dlaczego ? Ponieważ koszty związane z nową częścią potrafią być bardzo wysokie. Zwłaszcza jeśli zdecydujemy się na oryginalny katalizator, a nie ten uniwersalny. Inwestycja jest jednak dość opłacalna, ponieważ mamy pewność, że ten posłuży nam o wiele dłużej. Do kosztów należy doliczyć jeszcze samą wymianę, która także nie należy do najtańszych. W tej sytuacji postawione na samym początku artykułu pytanie – kiedy wymienić katalizator – może niejednemu spędzić sen z powiek.

Kilka słów o katalizatorach

Zadaniem katalizatora, a właściwie reaktora katalitycznego – bo taka jest jego prawidłowa nazwa – jest oczyszczenie spalin samochodowych ze szkodliwych substancji za pomocą posiadanych w rdzeniu metali szlachetnych takich jak platyna, pallad oraz rod. Metale te są tak naprawdę właściwym katalizator w reakcji chemicznej. Montowany jest on w układzie wydechowym jako jego najważniejsza pod względem funkcjonalnym część.

Co powoduje konieczność wycięcia katalizatora ?

Katalizator przez wzgląd na wykonywane zadanie, ulokowany jest w dość specyficznym miejscu – w pobliżu silnika. Aby wykonywać prawidłowo swoją pracę, konieczne jest osiągnięcie przez niego temperatury około 300-400 stopni Celsjusza. Dzięki odpowiedniej lokalizacji, osiągnięcie jej nie jest trudnym zadaniem. Dodatkowo, część katalizatorów jest specjalnie dogrzewana. Wysokie temperatury powodują, że część ta nie będzie nam służyć wiecznie.

Na krótki okres żywotności katalizatora, wpływ ma także poprawne działanie małej części jaką jest sonda lambda, o problemach z którą pisaliśmy tutaj. To ona koordynuje prawidłowe działanie katalizatora.

Kiedy wyciąć stary katalizator ?

Przejdźmy do sedna sprawy.  Standardowo producenci zakładają, że wymiana katalizatora powinna nastąpić po przejechaniu około 80 – 100 tys. kilometrów. Nie oznacza to jednak, że równo po przejechaniu tej magicznej odległości będziemy musieli stary katalizator wyciąć. Często kierowcom udaje się pokonać nawet dwukrotność powyższej liczby.

Jakie objawy wskazują na konieczność wymiany katalizatora ?

Pierwszym sygnałem, na który powinniśmy zwrócić uwagę jest zapalenie na tablicy rozdzielczej lampkę „check engine”. W tym momencie jeśli lampka zgaśnie po usunięciu błędu z pamięci komputera w warsztacie samochodowym, oznacza to, że jeszcze trochę pojeździmy na starym katalizatorze. Sygnały takie z biegiem czasu pojawiać się będą coraz częściej.

Warto skontrolować w tej sytuacji sondę lambdą, która może być powodem zapalenia lampki. Ponadto nie zawsze wskazania komputera są prawidłowe. Okazuje się często, że uszkodzenie katalizatora możemy stwierdzić dopiero w momencie jego rozcięcia, które samo w sobie powoduje konieczność wymiany.

 

Na czym polega wymiana katalizatora ?

Proces wymiany jest na tyle trudny i wymagający wiedzy, że nie każdy mechanik podejmie się tego zadania. Wszystko zależy również od miejsca umieszczenia katalizatora. Wycięcie jest o wiele prostsze gdy znajduje się on pod pojazdem. Dużo trudniej gdy część ulokowano w kolektorze wydechowym. Warto zdecydować się na dobry warsztat, choć cena w tym wypadku może zwalić nas z nóg.

Co zrobić, by opóźnić wymianę katalizatora ?

Pamiętać należy o regularnej jeździe na długich dystansach. Jazda z nieodpowiednio rozgrzanym silnikiem, w szczególności na wzbogaconej mieszance paliwowej nie służy naszemu katalizatorowi. Niedopalone paliwo trafia wówczas do układu wydechowego, w tym do katalizatora niszcząc go.

Zadbać należy także o odpowiednio wyregulowanej instalacji LPG. Mieszanka powietrzno-gazowa, która jest za mocno wzbogacona może skrócić funkcjonowanie katalizatora.

Jak zaoszczędzić na wymianie katalizatora ?

Odpowiedź jest prosta – zużyty, stary katalizator po wymianie, wystarczy sprzedać do skupu. My zarobimy pieniądze na nowy, a do środowiska wrócą odzyskane metale szlachetne, które zostaną wykorzystane np. przy produkcji nowego katalizatora. Sprytne, prawda ?

Najbliższy punkt skupu znajdziecie zawsze na : https://katalizatorychrzanow.pl/kontakt/  lub skorzystajcie ze skupu wysyłkowego