Wskaż posiadaną ilość:
Skup hurtowy: Dariusz Seremak

Nowe, obowiązkowe wyposażenie samochodów

6 lipca 2022 r. wchodzą w życie przepisy uchwalone przez Unię.
Propozycję ich wprowadzenia rzuciła w 2019 roku Europejska Rada Bezpieczeństwa Transportu. Chodzi o wyposażenie samochodów w dodatkowe elementy, które mają wpłynąć pozytywnie na bezpieczeństwo kierowców i pieszych. Dotyczy to wszystkich nowych modeli, które będą przystępować do procesu homologacyjnego.
 
Jednym z nich jest ogranicznik prędkości, tzw. ISA (Intelligent Speed Assist), do którego zadań należeć będzie ograniczanie prędkości z jaką porusza się auto. Inteligentny system, dzięki wyposażeniu go w kamerę i GPS, będzie aktywnie dostosowywał naszą prędkość, by mieściła się ona w granicach dopuszczalnej, maksymalnej prędkości na danym obszarze.
 
Przykładowo, poruszając się po drodze, na której występuje ograniczenie prędkości do 90 km/h, system będzie samodzielnie ograniczał moc naszego silnika, tak abyśmy nie pojechali szybciej niż powinniśmy.
 
Spodziewając się oporu ze strony kierowców, wprowadzono możliwość wyłączenia systemu – będzie to możliwe każdorazowo przed rozpoczęciem jazdy. Poruszając się z prędkością wyższą niż dopuszczalna, system będzie wydawał nam ostrzeżenia wizualne i dźwiękowe, dopóki nie dostosujemy prędkości do odpowiedniego poziomu.
 
Ponadto, nasze samochody zostaną wyposażone w czarne skrzynki, które będą służyć monitorowaniu każdego działania, jednak nie będą rejestrować dźwięki ani obrazu.
Urządzenia EDR będą zbierać szczegółowe dane takie jak:
 
*prędkość pojazdu w ciągu 5 sekund przed zderzeniem;
*stopień otwarcia przepustnicy w ciągu 5 sekund przed zderzeniem;
*ruchy kierownicą w ciągu 5 sekund przed zderzeniem;
*użycie hamulca w ciągu 5 sekund przed zderzeniem;
*zmiany prędkości wzdłużnej i poprzecznej w czasie kolizji;
*stan pasów bezpieczeństwa w ciągu 1 sekundy przed zderzeniem;
*prędkość obrotową silnika;
*włączenie się układu ABS;
*kąt przechyłu pojazdu;
*aktywację poduszek powietrznych;
*stan położenia przednich foteli;
*stan kontrolki systemu pomiaru ciśnienia powietrza w oponach (TPMS) w ciągu sekundy przed zderzeniem;
*stan aktywnych systemów wspomagania kierowcy (np. system utrzymywania pojazdu w pasie ruchu);
Dane mają być anonimizowane i przekazywane wybranym instytucjom, by w razie wystąpienia wypadku lub kolizji móc przeanalizować i zidentyfikować jego powody.
System zapisuje dane z ostatnich kilkudziesięciu sekund przed wypadkiem, co pozwala na identyfikację przebiegu całego zdarzenia. Zapisane dane będą jednak zaszyfrowane i niedostępne dla właściciela pojazdu.

Co ciekawe, rejestrowanie parametrów jazdy nie jest nowym rozwiązaniem.
Od 2004 roku stosuje się je w USA. W Europie do tej pory nie istniały stosowne przepisy, ale i tak sprawny elektronik mógł wiele wyczytać z poszczególnych systemów.