Dziś życiowa i dość częsta sytuacja. Kupujecie auto w lepszym lub gorszym stanie. Przez lata korzystacie z niego pokonując tysiące kilometrów. W końcu pojawia się myśl, że ten zasłużony pojazd wypada wymienić na nowszy model. Czasem skłania nas do tego chęć posiadania lepszego, bardziej nowoczesnego i spełniającego nasze oczekiwania samochodu. Czasem naszą decyzję przyspieszają coraz częściej pojawiające się usterki mechaniczne, w których naprawę nie chcemy się wplątywać. Niezależnie od tego czy zdecydujemy się sprzedać samochód w niskiej cenie czy zezłomować, może zaskoczyć nas fakt, że katalizator pochodzący z niego, okaże się bardziej wartościowy niż samo auto. Dlaczego tak się dzieje ?

Katalizator droższy od samochodu

Dziś życiowa i dość częsta sytuacja. Kupujecie auto w lepszym lub gorszym stanie. Przez lata korzystacie z niego pokonując tysiące kilometrów. W końcu pojawia się myśl, że ten zasłużony pojazd wypada wymienić na nowszy model. Czasem skłania nas do tego chęć posiadania lepszego, bardziej nowoczesnego i spełniającego nasze oczekiwania samochodu. Czasem naszą decyzję przyspieszają coraz częściej pojawiające się usterki mechaniczne, w których naprawę nie chcemy się wplątywać. Niezależnie od tego czy zdecydujemy się sprzedać samochód w niskiej cenie czy zezłomować, może zaskoczyć nas fakt, że katalizator pochodzący z niego, okaże się bardziej wartościowy niż samo auto. Dlaczego tak się dzieje ?

 Różnorodność na rynku katalizatorów

Samochody w zależności od marki, modelu, a nawet kraju, na który są przeznaczone, różnią się pod względem montowanych katalizatorów, a dokładniej pod względem ilości zawartych w nich metali szlachetnych – platyny, palladu i rodu. Zapewne słyszeliście o normach czystości spalin. Są to przepisy określające dopuszczane ilości spalin wydostających się z układu wydechowego. W różnych krajach i w różnym okresie czasu, te przepisy kształtowały się w inny sposób. Im bardziej wymagająca norma, tym więcej metali szlachetnych stosowano przy produkcji katalizatorów. To właśnie one odpowiadają za oczyszczanie spalin z toksycznych dla nas substancji. Tyle jeśli chodzi o teorię.

Skąd się bierze cena katalizatora ?

W praktyce, nawet zużyty katalizator może być sporo warty. Ceny wahają się od parudziesięciu złotych jeśli w grę wchodzi zamiennik, do nawet 11 tysięcy złotych w przypadku najdroższych katów, pochodzących z Mercedesa. Różnica w cenie uwarunkowana jest oczywiście ilością metali szlachetnych. Im jest ich więcej, tym katalizator jest bardziej wartościowy. W grę wchodzą tu także zmiany w kursach giełdowych.

Jak wiecie, cena metali szlachetnych, w które wiele osób inwestuje, jest zmienna. Proces ustalania ich wartości jest dość skomplikowany. Na cenę mają wpływ najróżniejsze czynniki polityczne, gospodarcze, czasami nawet społeczne. Wszystko sprowadza się jednak do popytu na dany kruszec. Im większe zapotrzebowanie na dany metal, tym wyższa jest jego cena.

Jedną z sytuacji, która mocno wpłynęła w ostatnim czasie na notowania metali szlachetnych, a co za tym idzie ceny zużytych katalizatorów, to afera „Dieselgate”, w którą zamieszane były znane koncerny motoryzacyjne. We wrześniu 2015 roku, wyszło na jaw to, czego wielu z nas się spodziewało od dawna. Wyniki z pomiarów spalin były przekłamywane. W autach montowano specjalne oprogramowanie, którego zadaniem była manipulacja uzyskanymi wynikami. Do świadomości ludzi dotarła informacja, że samochody spalają więcej paliwa i emitują więcej szkodliwych spalin niż twierdzili producenci. Oszustwa miały miejsce na całym świecie. Od tamtej pory, samochodom z silnikiem diesla przypisuje się największą odpowiedzialność za stan powietrza, którym oddychamy. Koncerny w obliczu zmian uchwalonych przez Parlament Europejski, podjęły zatem decyzję o zaprzestaniu produkcji diesli, na korzyść napędu benzynowego, hybrydowego i aut elektrycznych. Jednak na dwa ostatnie warianty niechętnie się decydujemy. Mimo ich ekologiczności okazuje się, że nie biją one rekordów popularności. Dotyczy to nie tylko Polski, ale i innych krajów europejskich. Powodów jest mnóstwo – wysokie koszty zakupu i eksploatacji, zbyt wolny rozwój infrastruktury czy najróżniejsze uprzedzenia, o których możemy poczytać na forach internetowych. Warto też zwrócić uwagę na fakt, że teoretycznie ekologiczne auta, wykorzystują prąd. By go wyprodukować i następnie przesłać go siecią, koniecznie jest spalanie nieekologicznych paliw kopalnych.

Rezultat jest taki, że oczy konsumentów zwróciły się w kierunku aut z dobrze znanym wszystkim silnikiem benzynowym.

Światowe trendy a cena katalizatora

Warto wiedzieć, że do katalizatorów wykorzystywanych w benzyniakach, wykorzystuje się w szczególności pallad oraz rod. Z kolei przy dieslach korzysta się z platyny. Jak można się było domyślać, „rewolucja motoryzacyjna”, wpłynęła mocno na ceny powyższych metali. I tak, od kilku miesięcy możemy zauważyć sukcesywny wzrost kursu palladu i rodu. Co więcej, w przypadku palladu, cena uncji kilkukrotnie osiągnęła historyczną, rekordową wartość. Najwyższą odnotowaliśmy w dniu 21 marca i wynosiła 1 576, 60 USD/uncję.

Źródło: bankier.pl

Rezultaty zmian w notowaniach, można łatwo dostrzec w naszym katalogu. Katalizatory palladowe rosną w siłę i stają się coraz droższe. Ceny potrafią niejednokrotnie przekroczyć wartość samochodu.

Przykładem może być katalizator GM16/90467875/3093/B1 pochodzący z Opla Corsy. Jego wartość w ostatnim czasie mocno wzrosła. Obecnie detaliczna cena wynosi 1927,80 złotych.

Skąd wzięła się jego wysoka cena ? Ze składu pierwiastkowego. Przeprowadzona przez nas analiza laboratoryjna monolitu z wykorzystaniem metody XRF, wykazała, że do produkcji tego katalizatora, wykorzystano aż 12 2890 ppm tego pierwiastka, czyli 12,289 g palladu na kilogram. O tym dlaczego w katalizatorach GM16 stosowano tak duże ilości palladu pisaliśmy tutaj.

Co jest ważne przy sprzedaży katalizatorów ?

Zużyty katalizator możecie legalnie sprzedać w punkcie skupu. Jak widzicie, można na tym sporo zarobić i zaoszczędzić na zakupie nowego urządzenia. Aby jednak maksymalnie na tym skorzystać i uzyskać najlepszą możliwą cenę, konieczny jest wybór odpowiedniego skupu. Najlepiej takiego, w którym odbywa się kompleksowo: skup, analiza i wycena oraz przetworzenie katalizatora. W ten sposób unikacie pośredników. Ponadto,  cena zużytej części wyliczana jest na podstawie zawartości metali szlachetnych w modelu i ich aktualnych kursach. Firma skupująca, aby zaproponować Wam rzeczywistą cenę musi posiadać własne laboratorium. Laboratorium, które wyposażone jest nowoczesne spektrometry do przeprowadzenia analizy i które tworzą ludzie o odpowiedniej wiedzy i doświadczeniu. Bez tego, wiarygodne określenie wartości katalizatorów jest niemożliwe.

W DS AUTO wszystkie etapy wymienione powyżej odbywają się na miejscu. Skupujemy od Was katalizatory, które oznaczamy, ważymy, odzyskujemy z nich monolit i mielimy materiał do otrzymania jednolitej próby. Poddajemy ją analizie i dokonujemy rzetelnej wyceny. Dodatkowo, przy ilościach hurtowych, możemy zaoferować własny środek transportu, który umożliwi dostarczenie nam do 24 ton katalizatorów. Posiadamy własne laboratorium w wykwalifikowaną kadrą. Dlaczego to takie ważne ? Ponieważ zdarza się, że numery katalizatorów, po których je identyfikujemy są niewidoczne,  sprzedawany katalizator jest rzadko spotykany, lub sprzedajecie nam sam monolit. Wówczas, jedynie analiza chemiczna pozwala na określenie wartości towaru. Cały proces jest jawny i legalny.

Posiadamy wszystkie potrzebne w naszej działalności zezwolenia i wpis do BDO (Numer rejestrowy: 000037545)

Zawartość metali szlachetnych w katalizatorze GM16/90467875/3093/B1 - analiza XRF
Zawartość metali szlachetnych w katalizatorze GM16/90467875/3093/B1 – analiza XRF

Dzięki stworzonej przez nas aplikacji CatCatalog, wszystkie nasze skupy partnerskie posiadają narzędzie do przeprowadzenia profesjonalnej wyceny. W całej Polsce działa ponad 70 naszych punktów partnerskich, gdzie bez problemu sprzedacie pojedyncze sztuki. Jeśli jednak najbliższy skup jest zbyt daleko i nie chcecie ruszać się z garażu, skorzystajcie ze skupu wysyłkowego. Wybierzcie dowolną firmę kurierską i wyślijcie zużyty katalizator do jednego z nich. Pamiętajcie jednak, by wcześniej umówić się na wysyłkę z wybranym skupem.

W przypadku, gdy prowadzicie stację demontażu pojazdów lub skup katalizatorów, skontaktujcie się z nami i podejmijcie stałą współpracę, która bardzo się opłaca. Otrzymujecie narzędzie do wyceny, bezpłatną reklamę jako punkt partnerski i pomoc merytoryczną.

Jak sprawdzić nasze ceny katalizatorów ? Zajrzyjcie do katalogu.

Tel. +48604611917 

dsautospzoo@wp.pl

Zapraszamy !