Katalizator C138/8200063760/112729536000 z Renault Scenic

Katalizator C138/8200063760/112729536000 stosowane są przez koncern Renault w produkowanych przez nich samochodach. Cechuje je dość nietypowy kształt. Składają się bowiem z dwóch brył – większej i mniejszej – w których wnętrzu znajdują odpowiednio większy i mniejszy wkład ceramiczny, wysycony palladem. Jak widać na zamieszczonym poniżej przekroju, wkłady różnią się kolorem, a co za tym idzie zawartością tego cennego pierwiastka szlachetnego. Długość modelu wynosi nieco ponad 45 cm, a waga wkładu jest wyjątkowo spora i wynosi ponad 1.30 kg. Urządzenie to występuje w Renault Scenic, wersji benzynowej 1.6 z 2002 roku.

Katalizator C138/8200063760/112729536000 z Renault Scenic
Przekrój katalizatora C138/8200063760/112729536000 z dwoma wkładami ceramicznymi

Renault Scénic ( Scénic do 1999 i Renault Mégane Scénic do 2009 roku) jest minivanem segmentu C, zaprojektowanym przez francuski koncern Renault. Scénic jest produkowany od 1996 roku w zakładzie Douai w północnej Francji, oraz w Brazylii. Trzy generacje bazują na stylistyce Renault Megane. Wśród jego konkurentów można wymienić takie samochody jak Citroën Xsara Picasso, Citroen C4 Picasso, Ford C-Max , Opel Zafira, Peugeot 5008 ,SEAT Altea  Toyota Corolla Verso , Volkswagen Golf Plus i Volkswagen Touran .

Pomysł stworzenia tego minivana pochodził z początkowego projektu J64 w grupie Megane. Projekt X64co doprowadził do powstania Méganes, które pojawiło się w 1996 r. Polegało na stworzeniu serii modeli ze wspólnym rdzeniem, która oferowała rozwiązania dla różnych potrzeb klientów średniej klasy. Celem była dywersyfikacja oferty modeli średniej wielkości, a nie standaryzacja potrzeb klientów na jeden model.

Ten segment średnich pojazdów był najważniejszy na rynku. Przedstawienie grupy rozwiązań opartych na średnim pojeździe było wtedy nowatorskim pomysłem. Oprócz filozofii grupy modeli, po raz pierwszy na rynku pojawił się minivan średniej klasy. Do tego czasu, minivany były  pojazdami wyłącznie wysokiej klasy. Pomysł zróżnicowanych rozwiązań był bardzo udany i dlatego konkurenci Megane szybko przyjęli ten pomysł i zrealizowali podobne projekty.

Pierwsza wersja została uruchomiona w 1996 r. i stała się  szybko naśladowana przez innych producentów. Scénic został nagrodzony w 1997 r. jako Car of the Year w Europie ze względu na swoją innowacyjną koncepcję. Mechanicznie dzieli elementy podwozia i silników pierwszej generacji Renault Megane.

Renault Scenic z 2002 r.

W 1999 r. Wprowadzono na rynek drugą fazę z zewnętrznymi zmianami estetycznymi i nowymi kolorami w stosunku do wersji z 1996 r. (Najbardziej pożądany był „Zielony Metallic Absynt ”). Zaprezentowano nowy front, zmieniły się wzory opon i świateł. Ponadto oficjalna nazwa utraciła nazwisko „Megane”. W drugiej fazie postawiono też na silnika z czterema zaworami.

W gamie silników benzynowych znajdują się  1.4 litra, o mocy maksymalnej 75 KM, 1.6 litra 90 lub 110 KM, 1.8 120 KM i 2.0 litra 115 lub 140 KM.

Diesel z kolei  to 1.9D dostępny w wersji atmosferycznej 65 KM, 1.9 dTi z turbosprężarką i wtryskiem paliwa o mocy 80 KM i 100 KM oraz bezpośrednim wtryskiem 1.9 dCi o mocy common rail 105 KM.

W 2000 roku Renault opracowało samochód terenowy oparty na Scénic i nazwany RX4 . W tym modelu, koncern przeprojektował tylne zawieszenie i zahartował przód. Nowa konstrukcja tylnego zawieszenia zajęła miejsce koła zapasowego, więc została umieszczona w tylnej klapie. RX4 jest wyższy dzięki zastosowaniu nowego zawieszenia i większych kół. Był dostępny do 2003 roku z benzyną 2.0 o mocy 140 KM lub silnikiem wysokoprężnym 1,9 dCi o mocy 105 KM,  a w niektórych krajach Ameryki Południowej, był dostępny do 2009 roku.

Druga generacja Scénic została wprowadzona na rynek w 2003 r. Pierwsze 600 sztuk zostało wyprodukowane w fabryce Nissana w CIVAC Jiutepec Morelos Mèxico przez grupę Renault-Nissan. Istnieją dwa różne nadwozia. Wariant „Scénic” składa się z pięciu miejsc, a najdłuższy „Grand Scénic” oferuje pięć i siedem miejsc. Został on nazwany najlepszym minivanem w Europie od 2003-2009.

Jeśli chodzi o bezpieczeństwo, większość modeli ma w swoim standardzie kontrolę stabilności oraz kontrolę trakcji . Scénic otrzymał pięć gwiazdek  i 34 punkty w teście EuroNCAP.

W październiku 2006 roku, Renault odnowiło ofertę Scénic, wprowadzając niewielkie zmiany estetyczne z przodu i zmieniając reflektory na bardziej nowoczesne z diodami. Dostępny jest również panoramiczny stały dach (wcześniej tylko jeden otwierany) i przedni czujnik zbliżeniowy. Dodano także nowe kolory nadwozia oraz przeprojektowano opony i felgi.

Trzecia generacja Scénic została oficjalnie zaprezentowana podczas Salonu Samochodowego w Genewie w 2009 r. i trafiła do sprzedaży w maju tego roku. Ponownie są dwa warianty – krótki, z pięcioma miejscami i długi („Grand Scénic”) z pięcioma lub siedmioma. Użyto tej samej platformy jak w Megane III.

Podczas Salonu Samochodowego w Genewie 2016, Renault zaprezentowało czwartą generację Scénic. W październiku 2016 r. Grand Scénic został zaprezentowany publiczności w Paryżu Motor World. Obie wersje pojawiły się w 2016 r. u dealerów.

Kształtem przypomina bardziej SUV-a więcej niż minivana, podobnie jak mogliśmy zobaczyć  w koncepcji Renault Espace V . Scénic oferuje 20-calowe koła i oprócz panoramicznego dachu, dwukolorowe wykończenie.

Aktualną cenę katalizatorów C138/8200063760/112729536000 poza promocją, zawsze znajdziecie w naszym cenniku.