Katalizator 9146663/2236958001 z Volvo

Katalizatory 9146663/2236958001 wykorzystywane są przez szwedzką markę Volvo. To co najbardziej je charakteryzuje to szeroka, płaska pokrywa, której brzegi są dodatkowo spłaszczone. W pokrywie znajdziemy kilka poprzecznie ułożonych wgłębień. Całość katalizatora zwieńczają niesymetryczne wyloty, których łącznie jest aż 3, w tym jeden podwójny. Numery łatwo odnaleźć. Cena detaliczna modelu, w dniu 24.05.2019r. wynosi 2 027,42 PLN (470,40 EUR, 529,35 USD, 4 573 NOK). Katalizatory 9146663/2236958001 wykorzystywane są w modelach Volvo 960 ( S90/  V90) z silnikiem benzynowym 2.5.  Dziś krótko go scharakteryzujemy.

Katalizator 9146663/2236958001 z Volvo
Katalizator 9146663/2236958001 – pokrywa
Katalizator 9146663/2236958001 – umiejscowienie numerów

Katalizator ewidentnie dzieli się na dwie części – wiąże się to z umieszczeniem przez producenta dwóch wkładów ceramicznych, które zostały napylone metalami szlachetnymi w sposób nierównomierny (podobnie jak w przypadku opisywanych ostatnio Fordów). Jeden z nich posiada ich większą zawartość. Jak wiemy, w krajach skandynawskich mamy do czynienia z dużą dbałością o czystość powietrza. W związku z tym, Volvo zadbało o większą zawartość pierwiastków, które przyczynią się do zwiększenia skuteczności oczyszczania spalin przez katalizator. W związku z tym, cena zużytej części jest tak wysoka.

Katalizator 9146663/2236958001 – przekrój z dwoma wkładami ceramicznymi

Volvo 960 (S90/V90) to jeden z luksusowych samochodów, który produkowany był w wersjach sedan i kombi. Produkcję zaczęto w 1990 roku. Model zastąpił Volvo 760.

Volvo 960 było napędzane nową serią 6-cylindrowych silników, zaawansowanym silnikiem aluminiowym z jednym cylindrem z podwójnym blokowaniem wałków rozrządu w głowicy, połączonym z 4 zaworami na cylinder. Silnik ten był pierwszym krokiem nowej generacji silników rzędowych, które ostatecznie przekształciły się w serię „4-5 cylindrów” Volvo.

Zarówno pod względem mechanicznym, jak i estetycznym, pojazd został zbudowany w oparciu o rozwiązania z modelu 760. Za projekt odpowiadał Peter Horbury.

Przód zastosowany w Volvo 960 został już wprowadzony w 1988 r. w związku z modernizacją dokonaną w Volvo 760. Jednak tylna część późniejszego modelu była całkowicie nowa. Projekt nowej, tylnej części wykonał Håkan Malmgren , który był również zaangażowany w produkcję serii 700. Wersja kombi została popularnie nazwana Volvo 965.

Na wyposażeniu znalazły się elektrycznie sterowane szyby i lusterka, automatyczna klimatyzacja, tempomat, skórzana tapicerka, podgrzewane fotele, system ABS, czujniki cofania, światła przeciwmgłowe czy system SIPS, czyli system opatentowany przez markę, który zabezpiecza przed bocznymi uderzeniami. W przypadku zderzenia, jego energia ma rozproszyć się na cały szkielet samochodu.

Volvo 960 zaprezentowało również szereg innych funkcji bezpieczeństwa, w tym trzypunktowy pas bezpieczeństwa z cewką bezwładnościową i regulowany zagłówek na środku tylnego siedzenia. Dodatkowo wzmocniono profil bezpieczeństwa nowego samochodu, wprowadzono zintegrowany fotelik dziecięcy wbudowany w tylne siedzenie środka podłokietnika, który można określić jako opcję.

Te i inne rozwiązania w dziedzinie bezpieczeństwa zdobyły znaczące międzynarodowe wyróżnienia, między innymi nagrodę „Prince Michael Road Safety Award” oraz nagrodę „Autocar & Motor” za najlepsze funkcje bezpieczeństwa.

W roku 1994, model 960 przeszedł gruntowny lifting. Przód został zmieniony, a nowy 2,5-litrowy 6-cylindrowy silnik zamieniono na starą 3-litrową wersję.

Od 1997 roku zmieniono nazwę modelu na “S90” dla wersji sedan oraz “V90” dla kombi.

Okres produkcji trwał do 1998 roku, kiedy to na rynek wprowadzono Volvo S80/V80. Co ciekawe pood koniec 2015 roku, koncern powrócił do nazw S90 i V90.