Jak dbać o układ wydechowy?

Układ wydechowy jest elementem, który narażony jest na liczne zagrożenia. Pierwszym zagrożeniem od którego tak naprawdę go nie uchronimy, jednak opóźnimy jej działania jest rdza.

Układ wydechowy jest elementem, który narażony jest na liczne zagrożenia. Pierwszym zagrożeniem od którego tak naprawdę go nie uchronimy, jednak opóźnimy jej działania jest rdza.

Dlaczego akurat rdza?

Powodem pojawiania się rdzy na układzie wydechowym jest przede wszystkim materiał z którego został on wykonany czyli blachy. Do tego dochodzące bardzo nie sprzyjające warunki jego pracy – wysoka temperatura, kurz, zanieczyszczenia dostające się z asfaltu i chyba najbardziej wyniszczający czynnik – sól z drogi podczas zimy. Efektem tego wszystkiego jest przyspieszony proces utleniania się blachy.

Od czego zaczyna?

Rdza początkowo atakuje najbardziej osłabione elementy układu wydechowego, którymi są łączenia oraz eliminatory drgań. Następnymi fragmentami narażonymi na „atak rdzy” są puszki tłumików. Elementem stosunkowo wytrzymałym i odpornym na rdze jest kolektor wydechowy oraz katalizator. Żywotność układu wydechowego to minimum 5 lat bądź 120 000 kilometrów.

Najprostsze, a zarazem najskuteczniejszą metodą dbania o układ wydechowy jest jego regularne mycie. Dlaczego? Ponieważ tylko regularne usuwanie zabrudzeń utrzymujących się na układzie wydechowym są wstanie przedłużyć jego żywotność. Proces jest szczególnie ważny po okresie zimowym jak i przed jesienią. Dodatkowo decydując się na mycie układu wydechowego nie zapominajmy o dokładnym czyszczeniu nadwozia. Pamiętajmy, jednak aby jego mycia nie dokonywać od razu po zgaszeniu jednostki napędowej, ponieważ układ wydechowy będzie nagrzany, a zimna kąpiel zamiast pomóc może mu zaszkodzić.

A może by tak pomalować?

Pomalowanie układu wydechowego w celu jego zabezpieczenia przed procesem rdzewienia nie jest prostym i do końca dobrym rozwiązaniem. Stosowanie zwykłej farby mija się z celem, ponieważ układ wydechowy podczas swojej pracy osiąga wysokie temperatury, przez co zastosowanie zwykłej farby doprowadzi do jej wypalania, co skutkować będzie bardzo nieprzyjemnym zapachem. Aby malowanie miało sens trzeba wykorzystać farbę „piecową” odporną na wysokie temperatury. Powłoka przy użyciu tej farby to tak naprawdę warstwa drobnych opiłków aluminiowych lub innego metalu. Jej wytrzymałość szacowna jest ze względu na użyty materiał oraz odpowiednie zastosowanie od kilku kilkunastu-miesięcy. Pamiętajmy, że użycie takiej powłoki ma jedynie sens gdy układ wydechowy nie nosi śladów pojawienia się rdzy.

Co z filtrem cząstek stałych?

Obecnie najważniejszym elementem układu wydechowego w silnikach wysokoprężnych jest filtr cząstek stałych potocznie nazywany DPF/FAP. Odpowiedzialny jest on za zatrzymywanie cząstek sadzy powstałej w wyniku spalania paliwa. Niestety praca filtra doprowadza do jego zapychania, a co za tym idzie wymagane jest jego wypalanie. W większości aut proces wypalania filtra jest w pełni zautomatyzowany, jednak kierowca powinien być świadomy jak zachowuje się auto podczas tego procesu. Dlaczego? Aby uniknąć nagłego wyłączenie silnika, co skutkować będzie przerwaniem procesu wypalania. Oczywiście jednorazowe przerwanie nie będzie miało żadnego wpływu na kondycje filtru, jednak gdy proces ten będzie się ciągle powtarzać zmuszeni będziemy do wypalania filtru w trybie serwisowym.

Dbanie o układ wydechowy jest bardzo ważne, dlatego podczas każdej wizyty u mechanika poprośmy, aby fachowiec obejrzał układ wydechowy, a w przypadku pojawienia się rdzy natychmiast dokonał naprawy. Tylko takie podejście zapewni nam uniknięcia problemów z układem wydechowym.