Filtr cząstek stałych to jeden z tych elementów układu wydechowego, który – w niektórych przypadkach – może zużyć się szybko. Producenci zapewniają, że urządzenie wytrzyma kilkadziesiąt do 150 tysięcy kilometrów, ale rzeczywistość czasami okazuje się inna. Z czego wynika krótka żywotność filtra? Jak można przedłużyć jego trwałość?

Co wpływa na żywotność filtra cząstek stałych?

Filtr cząstek stałych to jeden z tych elementów układu wydechowego, który – w niektórych przypadkach – może zużyć się szybko. Producenci zapewniają, że urządzenie wytrzyma kilkadziesiąt do 150 tysięcy kilometrów, ale rzeczywistość czasami okazuje się inna. Z czego wynika krótka żywotność filtra? Jak można przedłużyć jego trwałość?

Filtr cząstek stałych – inaczej DPF czy FAP – odpowiada za oczyszczanie spalin z
cząsteczek sadzy i popiołu. Montowany jest w pojazdach wyposażonych w silniki
wysokoprężne, czyli w dieslach. Z reguły filtr ten może wytrzymać od kilkudziesięciu do
150 tysięcy kilometrów, zakładając, że będziecie o niego dbać.

Sposób jazdy

Pierwsza kwestia wpływająca na żywotność filtra cząstek stałych to sposób jazdy. Jeżeli samochód wykorzystywany jest przede wszystkim w ruchu miejskim, na krótkich dystansach, w DPF-ie gromadzi się sadza, która nie może się całkowicie wypalić. Właśnie dlatego zalecane jest regularne wyjeżdżanie na trasy szybkiego ruchu, gdzie panują warunki do wypalenia filtra – można przez kilkanaście minut utrzymać odpowiednią prędkość i wskazane obroty bez zmiany biegów.
Należy również uważać dodawanie gazu na postoju, bardzo szybkie przyspieszanie od niskich obrotów oraz pozostawianie włączonego auta bez potrzeby. Te wszystkie działania wpływają na emisję sadzy, a więc i na DPF.

Stan techniczny pojazdu a DPF

Druga sprawa to stan techniczny pojazdu. Od ilości sadzy, która dostaje się do układu wydechowego, zależy, jak to długo wytrzyma DPF. Co za tym idzie, regularnie powinno się kontrolować układ wtryskowy oraz dolotowy – pod względem sprawności i szczelności. Znaczenie ma także ewentualny tuning silnika, ponieważ to właśnie filtr cząstek stałych musi poradzić sobie z nadmiarem sadzy generowanej po podniesieniu mocy.

Olej, paliwo i dodatki do paliwa

Trzecia rzecz, która ma znaczenie, to płyny – olej dostosowany do zaleceń producenta pojazdu, dobrej jakości paliwo nalewane najlepiej do pełna, odpowiednia ilość płynu do obniżania temperatury spalania sadzy oraz unikanie dodatków do paliwa mogących wpływać na szybsze zużycie DPF-a.

Zapchany filtr DPF

Jeśli filtr się zapcha, należy go oczyścić zgodnie z instrukcją. Gdy nie tworzycie sytuacji pozwalających na wypalanie sadzy, poziom oleju silnikowego wymieszanego z olejem napędowym podniesie się powyżej standardu. To doprowadzi do zapalenia kontrolki DPF- a. Wówczas należy szybko zareagować – najlepiej wyjechać na trasę i przepalić filtr. Jeżeli zignorujecie kontrolkę, doprowadzicie do zupełnego zapchania urządzenia. W ten sposób skażecie się na regenerację albo wymianę, czyli mówiąc wprost, narazicie na duże koszty.

Uwaga: czasami kontrolka zapala się wtedy, gdy rozpoczyna się proces wypalania. Jak jest w Waszym pojeździe ? najlepiej przeczytać w instrukcji obsługi.