DS AUTO
CHRZANÓW

Aktualności

Zapach spalin wewnątrz pojazdu. Gdzie szukać problemu?

Zapach spalin wewnątrz pojazdu. Gdzie szukać problemu?

Jedna z nieprzyjemniejszych usterek, które mogą spotkać każdego użytkownika pojazdu jest dostający się zapach spalin do kabiny pasażerskiej. Gdzie szukać problemu? Nie ignoruj problemu! Gdy zapach spalin wyczuwalny jest wewnątrz pojazdu nie dopuszczalne jest ignorowanie takiego zachowania. Co więcej wystąpienie takiego problemu nie musi oznaczać poważnej usterki, która pociągnie za sobą spore wydatki. W większości przypadków przyczyna pojawienia się zapachu spalin w pojeździe jest nieszczelny układ wydechowy. Od czego zacząć? Zdiagnozowanie przyczyn zapachu spalin wewnątrz kabiny pasażerskiej należy rozpocząć od sprawdzenia czy sytuacja ta jest regularna i czy występuje zawsze w tym samym momencie. W niektórych przypadkach, szczególnie gdy nasze auto jest samochodem miejskim, a co za tym idzie długość układu wydechowego jest stosunkowo krótka. Długość układu wydechowego może mieć znaczenie, ponieważ częstym problemem jest zasysanie spalin do wnętrza pojazdu, pomimo sprawnego układu. Dzieje się tak ponieważ wloty wentylacyjne „zaciągają” powietrze również spod maski pojazdu. Dostawanie się spalin pod maskę pojazdu nie jest czymś niedopuszczalnym. Dzieje się tak najczęściej podczas postoju i silnego wiatru, który wieje w przeciwną stronę niż wydostające się spaliny do atmosfery. Proces ten jednak występuje przez krótki czas, co gorsza nie da się go uniknąć. Jeżeli problem występuje ciągle? Podchodząc do problemu czysto statystycznie ponad 90% przypadków zasysania spalin do wnętrza pojazdu spowodowane jest nieszczelnością układu wydechowego. W takim przypadku należy znaleźć źródło wydostawania się spalin, a następnie dokonać uszczelnienia. Już na początku należy pamiętać, że nawet znaleziona nieszczelność w tylnej części pojazdu raczej nie będzie przyczyna problemu. Proces sprawdzenia szczelności należy rozpocząć od sprawdzenie łącznika elastycznego, który umiejscowiony jest tuż za katalizatorem. To właśnie on jest najczęstszym winowajcom nieszczelności układu. Jeżeli jego stan techniczny nie wzbudza wątpliwości przyjrzymy się połączeniom tłumika środkowego oraz uszczelka pod kolektorem wydechowym. Rzadziej dochodzi do uszkodzeń samego kolektora wydechowego oraz katalizatora. Przedostanie się spalin do wnętrza kabiny spowodowane może być efektem ubocznym zatartego zaworu EGR, który jest zaworem zwrotnym w układzie wydechowym. Co ciekawe problem zatartego EGR i zapachem spalin wewnątrz pojazdu najczęściej spotykana jest w starszych pojazdach. Dlaczego? Ponieważ elektronika pojazdu nie „wychwyciła” problemu z zaworem EGR, a skutki już są wyczuwalne. W takim przypadku pozostają Nam dwa rozwiązania. Pierwszym z nich jest dokładne jego wyczyszczenie szczególnie z sadzy oraz rdzy. W większości przypadków zawór można bez większego problemu rozebrać. Drugim rozwiązaniem jest zakup nowego zaworu EGR. Pamiętajmy, aby podczas zakupu dokładnie sprawdzić czy dany element będzie pasował do naszego pojazdu. Sprawdźmy zarówno markę, model, silnik oraz rok produkcji. Najgorszą z możliwych przyczyn przedostania się spalin do wnętrza pojazdu to sytuacja, gdy krótko po odpaleniu pojazdu i uruchomieniu ogrzewania czujemy ich zapach. Dlaczego? Ponieważ jedyną drogą która spaliny mogły się dostać do nagrzewnicy jest układ chłodzenia. Spaliny w układzie chłodzenia to efekt awarii uszczelki pod głowica, która jest poważna usterka i wymaga natychmiastowej naprawy. Gdy we wnętrzu naszego pojazdu poczujemy zapach spalin nie lekceważmy problemu tylko jak najszybciej zdiagnozujmy i rozwiążmy przyczynę ich pojawienia.

Urwany układ wydechowy. Co zrobić?

Urwany układ wydechowy. Co zrobić?

Niestety awarie pojawiają się w najmniej oczekiwanych dla nas momentach. Tak samo jest z awarią układu wydechowego, a dokładniej z jego urwaniem. Niestety nie zawsze jesteśmy wstanie poradzić sobie samodzielnie z jego naprawa. Urwany układ wydechowy kojarzony jest przede wszystkim z olbrzymim hałasem, który powstaje z racji krótszej drogi wydostawania się spalin do atmosfery. W skrajnych przypadkach urwanie dostarcza także efektu wizualnego w postaci wydostających się iskier spod pojazdu. Dlaczego? Ponieważ urwany fragment wydechu wraz poruszaniem się pojazdu trze o powierzchnie, gdzie dochodzi do tarcia czego efektem ubocznym jest powstanie iskier, które mogą być niebezpieczne. Kiedy dochodzi do urwania się układu wydechowego? Do urwania się układu wydechowego najczęściej dochodzi podczas zjeżdżania bądź podjeżdżania pod wysoki krawężnik oraz szybkiej jazdy po nierównościach. W skrajnych przypadkach istnieje możliwość wystąpienia sytuacji, gdy jakiś element wystający z powierzchni drogi zostanie zahaczony o nasz układ wydechowy, a efektem tego uderzenia będzie wyrwanie. Urwany wydech. Od czego zacząć? W przypadku urwania wydechu podczas jazdy pierwszą czynnością jaką należy wykonać jest natychmiastowe zatrzymanie się w bezpiecznym miejscu. Pamiętajmy, aby unikać zatrzymywania się na jezdni, ponieważ takie zachowanie stanowi zagrożenie w ruchu drogowym, co więcej policja może ukarać nas mandatem. Starajmy się również podczas szukania idealnego miejsca do zatrzymania się unikać pojazdu pod wysokie krawężniki. Gdy nasz pojazd zostanie zatrzymany w bezpiecznym miejscu możemy przystąpić do odpowiedniej diagnozy. Najczęstszą przyczyna nagłego wystąpienia problemu z układem wydechowym jest wyskoczenie gumowego elementu odpowiedzialnego za montaż rury wydechowej do mocowań. W takim przypadku nie pozostaje nam nic innego jak ponownie dokonać montażu przy użyciu tego samego gumowego elementu. Niestety należy zdawać sobie sprawę, że konieczna będzie jego wymiana, ponieważ najprawdopodobniej w niedługim okresie czasu problem znów się pojawi. Koszt gumowego elementu jest bardzo mały, a jego wymiana bardzo łatwa. Kolejna przyczyna urwania się układu wydechowego jest uszkodzenie metalowego mocowania. Niestety w takim przypadku nie jesteśmy wstanie nic zrobić. Oczywiście wiele osób w takim przypadku próbuje chwilowo „podwiązać” wydech jednak odradzam tego typu rozwiązanie. Jeżeli jednak zdecydujemy się na nie wykorzystajmy do tego najlepiej drut wiązałkowy. Niedopuszczalne jest stosowanie chociażby sznurka, ponieważ temperatura układu wydechowego zwyczajnie przyczyni się do jego spalenia. W większości przypadków powodem urwania się wydechu jest jego zły stan techniczny, a konkretniej obecność rdzy, która znacząca go wyniszcza. W przypadku, gdy pod samochodem nie „wisi” układ wydechowy przyczyny należy szukać gdzie indziej. Często dochodzi do rozszczelnienia się kolektora wydechowego. W takim przypadku możemy spróbować dalszej jazdy, której celem powinien być warsztat samochodowy. Jazda z uszkodzonym układem wydechowym skutkować będzie zarówno głośna praca jak i większym zużyciem paliwa. Pamiętajmy, jeżeli większa część naszego układu wydechowego znajduje się na drodze nie pozostaje Nam nic innego jak skorzystanie z pomocy drogowej, która w bezpieczny sposób przetransportuje nasze auto do mechanika.

Regeneracja filtrów cząstek stałych. Na czym polega?

Regeneracja filtrów cząstek stałych. Na czym polega?

Obecnie wszystkie nowe samochody opuszczające fabrykę wyposażone w silnik wysokoprężny wyposażone są w filtry cząstek stałych, które wymagają regeneracji. W jaki sposób odbywa się regeneracja filtrów cząstek stałych? Filtr cząstek stałych. Co to takiego? Filtr cząstek stałych w wielu przypadkach nazywany DFP bądź FAP ma za zadanie oczyszczanie spalin wydostających się z silnik z sadzy. Niestety filtr cząstek stałych stosunkowo szybko się napełnia, a co za tym idzie konieczna jest jego regeneracja. Większość montowanych filtrów w pojazdach podlega regeneracji filtra bez konieczności jego demontażu. Niestety w niektórych przypadkach filtry cząstek stałych są jednorazowe, a po ich wypełnieniu konieczna jest wymiana, która nie należy do najtańszych. Regeneracja pasywna Regeneracja pasywna filtra cząstek stałych jest najprostsza z możliwych, ponieważ odbywa się bez sterownika silnika odpowiedzialnego za funkcjonowanie filtra. Obywa się ona w momencie gdy spaliny osiągają temperaturę w przedziale od 350 do 500 stopni Celsjusza. W tym przedziale temperaturowym sadza wchodzi w reakcje chemiczną z materiałem filtra. Dwutlenek azotu, który znajduje się w spalinach wchodzi w reakcje z węglem cząstek sadzy, czego efektem jest powstanie tlenku węglu i tlenku azotu, które łączą się z tlenem, tworząc dwutlenki węgla i dwutlenek azotu, który wydostaje się dalszą częścią układu wydechowego do atmosfery. Efektem zajścia reakcji chemicznej jest oczyszczenia się filtra cząstek stałych czyniąc go elementem gotowym do pracy. Regeneracja aktywna Regeneracja aktywna to przede wszystkim wyższa temperatura potrzebna do „wypalenia” filtra. Temperatura, która jest wymagana wynosi 600 stopni Celsjusza i jest osiągana dzięki ingerencji stresowania silnika odpowiedzialnego za sterowanie pracą filtra cząstek stałych. Dzięki czujnikowi umieszczonemu w filtrze cząstek stałych informacja w przypadku wykrycia napełnienia filtra powyżej 50% zostaje wysłana informacja do sterownika. W momencie jej odebrania sterownik podwyższa temperaturę spalin. Dzieję się tak poprzez wyłączenie recyrkulacji spalin czego efektem jest zwiększenie ilości tlenu. Niektóre sterowniki opóźniają kąt wtrysku, a nawet dokonują wtrysku dodatkowego. Wszystkie te zabiegi wpływają na podwyższenie temperatury spalania i rozpoczęcie procesu regeneracji filtra cząstek stałych. Czas trwania to około 5-10 minut, a częstotliwość wynosi około 200-600 kilometrów i uzależniona jest od stylu i trybu jazdy. Jeżeli będziemy w większości poruszać się na krótkich miejskich dystansach proces ten będzie występował częściej. W większości przypadków nie jesteśmy informowani o rozpoczętym procesie regeneracji filtra, przez co możemy go zakończyć. W przypadku zapalenia się kontrolki odpowiedzialnej za filtr cząstek stałych musimy odpowiednio przygotować auto do rozpoczęciu procesu wypalania filtra- najlepiej autostrada i utrzymywanie odpowiedniej prędkości oraz obrotów silnika. Niestety w niektórych przypadkach próby samodzielnego wypalania się filtra nie pomagają. W takim przypadku zmuszeni jesteśmy udać się do serwisu/mechanika, którzy poprzez podłączenie specjalnego oprogramowania dokona próby wypalenia filtra. Jeżeli zabieg ten nie pomoże zmuszeni jesteśmy wymienić filtr cząstek stałych. Mokry filtr cząstek stałych W autach montowane są również mokre filtry cząstek stałych. Do procesu ich regeneracji wykorzystywany jest płyn, który regularnie dodawany jest do paliwa. Dzięki jego obecności obniżana jest temperatura spalania się sadzy, przez co dochodzi do regeneracji. W zależności od modelu pojazdów płyn wykorzystywany do regeneracji uzupełniać należy od 60 000 do 200 000 kilometrów. W przypadku mokrego filtra cząstek stałych dobrym zwyczajem jest tankowanie do pełna, ponieważ jednorazowe otwarcie wlewu powoduje „wstrzyknięcie” płynu do paliwa.

Najczęstsze usterki układu wydechowego

Najczęstsze usterki układu wydechowego

Układ wydechowy jest elementem, który łatwego życia nie ma. Jego praca odbywa się w bardzo wysokich temperaturach, ma bezpośredni kontakt z niesprzyjającymi warunkami atmosferycznymi. Niestety stosunkowo często dochodzi do jego usterek, które w wielu przypadkach skutkują unieruchomieniem pojazdu. Rdza, najczęstszy powód uszkodzeń układu wydechowego Większość układu wydechowego wykonana jest ze stali, która wraz w upływem czasu oraz ilością przejechanych kilometrów zaczyna rdzewieć. Początkowo są to małe naloty rdzy, które z upływem czasu znacząco się powiększają, a co gorsza prowadzą do powstania dziur, a w skrajnych przypadkach do podzielenia układu wydechowego na dwie części. Pierwszym z objawów uszkodzenia układu wydechowego jest zmiana dźwięku, który dociera do nas podczas jazdy samochodem, szczególnie podczas osiągania przez silnik wyższych obrotów. W przypadku zauważenia takiego objawu nie pozostaje nam nic innego jak szybkie udanie się do mechanika. W początkowej fazie rdzewienia układu możemy szybko i stosunkowo skutecznie rozwiązać problem. Najlepszym rozwiązaniem będzie wycięcie rdzewiejącego elementu i wspawanie nowego. Tylko taki zabieg zagwarantuje najlepszy efekt. Niestety niekiedy rdzewienie jest na tyle duże, że musimy dokonać wymiany całego fragmentu układu wydechowego. Najpopularniejsza usterka układu wydechowego Obecnie najczęstszą usterka układu wydechowego jest zapychanie filtrów cząstek stałych czyli DFP/FAP. Do jego zapchania dochodzi w większości przypadków w sytuacji, gdy auto jest w złym stanie technicznym bądź użytkowane jest wyłącznie na krótkich trasach. W takim przypadku należy spróbować wykonać serwisowe wypalanie filtra cząstek stałych. Niestety nie zawsze zabieg ten przynosi pożądany efekt. W takim przypadku pozostaje nam albo regeneracja filtru cząstek stałych albo jego wymiana na nowy. Zarówno pierwszy jak i drugi sposób na przywrócenie sprawności całego układu wydechowego nie należy do najtańszych. Kolektor wydechowy i katalizator nie są wieczne! Kolektor wydechowy pomimo solidnego materiały z którego został wykonany (najczęściej odlew żeliwny), nie jest wieczny i również dochodzi do jego awarii. Najczęstszą jego awaria jest pęknięcie, które spowodowane jest ciągła zmianą temperatur- kolektor w bardzo krótkim czasie nagrzewa się do wysokich temperatur, a następnie stygnie. Temperatura pracy kolektora wydechowego może sięgać nawet 800 stopni Celsjusza. Elementem charakterystycznym dla uszkodzonego kolektora wydechowego jest charakterystyczny dźwięk silnika przypominający „świst” oraz nierówna praca jednostki napędowej. Co więcej w przypadku awarii kolektora wydechowego silnik momentalnie traci pełną moc. Drugim elementem układu wydechowego, który nie należy do elementów wiecznych jest katalizator. Zadaniem konwertera katalicznego jest zmniejszanie ilości szkodliwych związków w spalinach pojazdu. Najczęstszą przyczyna jego awarii jest jego zapchanie, które prowadzi do niedrożności. Kolejna przyczyna awarii jest przypadek, gdy układ zapłonowy pojazdu działa nieprawidłowo, a paliwo zamiast spalać się w cylindrze spala się w katalizatorze. Podobnie jak w przypadku awarii kolektora wydechowego objawem uszkodzonego katalizatora jest znaczący spadek mocy oraz charakterystyczny dźwięk. Nie zapominajmy również o awariach sondy lambdy, która jest odpowiedzialna za pomiar spalin, a na podstawie wyników jej pracy dobierana jest mieszanka paliwowo-powietrzna. W nowoczesnych autach montowane są nawet dwie sondy lambda. Charakterystycznym objawem jej awarii jest znaczący wzrost zużycia paliwa oraz zasygnalizowany błąd po podłączeniu samochodu do komputera diagnostycznego. Układ wydechowy jest jednym z ważniejszych w pojeździe. To dzięki jego pracy spaliny powstałe w podczas procesu spalania wydostają się do atmosfery.

Czym jest katalizator?

Czym jest katalizator?

Katalizator jest podstawowym elementem układu wydechowego zarówno silników benzynowych jak i wysokoprężnych. Czym tak naprawdę jest katalizator? Katalizator co to takiego? Katalizator jest potocznym nazewnictwem konwertera katalitycznego. Jego głównym zadaniem jest obniżanie ilości związków chemicznych w spalinach. Katalizatory spotykane są nawet w starych auta, co więcej początkowo montowane były tylko w silnikach benzynowych. Obecność katalizatora jest obowiązkowa w każdym samochodzie. Dlaczego? Ponieważ każde auto musi spełniać normy czystości spalin. Bez obecności katalizatora spełnienie restrykcyjnych norm byłoby niemożliwe. Katalizator z zewnątrz wygląda jak tłumik i przypomina blaszana puszkę- obudowa zbudowana jest z wysokogatunkowej stali chromowych bądź chromoniklowej. W jego wnętrzu znajdziemy monolit o strukturze plastra miodu pokrytego odpowiednimi pierwiastkami, warstwy pośredniej, warstwy aktywnej, warstwy uszczelniającej i izolacje cieplną w postaci mat. Monolit zbudowany jest z dużej ilości kanalików ułożonych względem siebie poprzecznie, w kierunku przepływu spalin. Kanaliki oddzielone są od siebie cienkimi ściankami i przypominają strukturę podobną do plastra miodu. Konstrukcja monolitu jest bardzo ważna ponieważ wpływa na szereg parametrów takich jak: opory przepływu spalin, wytrzymałość mechaniczną monolitu, bezwładność cieplną, współczynnik przewodzenia ciepła, powierzchnię właściwą monolitu oraz maksymalną temperaturę pracy. Najważniejszymi parametrami jest liczba kanalików i grubość ścianek. Im większa ilość kanalików tym większa efektywność pracy katalizatora. Warstwę monolitu pokrywa się cienką porowatą warstwa pośrednią, która zawiera trójtlenek glinu. Warstwę pośrednio pokrywa warstwa aktywna w której skład wchodzą substancje katalityczne: jest platyna, rod oraz pallad, które zaliczane są do metali szlachetnych. Do prawidłowej pracy katalizatora potrzebna jest odpowiednia temperatura. Proces funkcjonowania konwertera katalitycznego oparty jest na wejściu spalin w reakcje chemiczną. Katalizator możemy podzielić na dwa typy ze względu na materiały użyte do jego budowy: katalizatory ceramiczne (z blokiem ceramicznych) oraz katalizatory metalowe (z blokiem metalowym). Katalizator w silniku benzynowym W autach wyposażonych w silniki benzynowe możemy spotkać katalizatory trójdrożne, których zadaniem jest spełnianie trzech podstawowych funkcji, a dokładniej redukcja trzech grup substancji: tlenku węgla, węglowodorów i tlenku azotu. W początkowych fazach wprowadzania katalizatorów wykorzystywano dwa osobne: jeden odpowiedzialny za utlenianie dwutlenku węgla, a drugi za redukcje tlenku azotu. Kluczem poprawnej pracy katalizatora jest sprawna sonda lambda, która współpracuje z komputerem sterującym wtryskiem i jest odpowiedzialna za dobór optymalnego składu mieszanki paliwowo-powietrznej, w taki sposób aby spalanie było zoptymalizowane, a redukcja substancji szkodliwych była na jak najwyższym poziomie. Katalizator w silniku wysokoprężnym W pojazdach z silnikami diesla montowane są reaktory utleniające w których dochodzi do utleniania się cząsteczek tlenku węgla i węglowodorów. Katalizatory utleniające nie są wykorzystywane we wszystkich samochodach wyposażonych w silnik wysokoprężny. Wszystkie nowoczesne silniki Diesla wyposażone są w katalizatory, aby maksymalnie redukować ilość szkodliwych substancji oraz pokazać, że dany producent samochodowy dba o naszą planetę. Dzięki pracy katalizatora do atmosfery dostaje się o wiele mniej szkodliwych substancji, dlatego bardzo ważne jest aby katalizator był w dobrym stanie technicznym, a tym samym dobrze odpowiednio pracował.